- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Første Ryanair-underskud i 30 år i sommerkvartal

For første gang siden 1990 måtte Ryanair notere et underskud i andet kvartal af regnskabsåret, der sluttede den 30. september. Kvartalsresultatet blev et minus på 1,5 milliarder kroner.

Årets stærkeste kvartal hos flyselskaberne ligger altid i sommermånederne, hvilket da også har været gældende for Ryanair, der siden 1990 har præsteret sorte tal hvert eneste år i sommerkvartalet, der løber fra 1. juli til den 30. september.

Sådan kom det ikke til at gå i 2020, hvor det irske lavprisflyselskab i finansårets andet kvartal måtte notere et underskud på 202,9 millioner euro, hvilket svarer til 1,51 milliarder danske kroner. Det samlede underskud for det første halvår fra 1. marts til 30. september løb op i underkanten af 1,6 milliarder kroner.

Det var en passagertilbagegang fra 86 til 17 millioner i de første seks måneder af finansåret, der gjorde udslaget, idet omsætningen tilsvarende faldt med 78 procent fra 5,39 til 1,18 milliarder euro.

De mange rejserestriktioner har betydet, at Rynair har sænket trafikestimatet for 2020/21 til omkring 38 millioner passagerer, og dermed er den udbudte vinterkapacitet blevet reduceret fra tidligere 60 procent til nu 40 procent af sidste års niveau. Samtidig vil Ryanair ikke afvise, at passagerestimatet kan blive yderligere sænket, hvis “EU-regeringerne fortsætter med at indføre flere ukoordinerede rejserestriktioner.”

Vil udnytte vækstmuligheder
Trods de markedsmæssige udfordringer og de røde tal på bundlinjen, så er Ryanair usædvanligt godt polstret til at kunne imødegå coronakrisen, der tærer på likviditeten hos mange flyselskaber.

I løbet af september har selskabet foret krigskassen yderligere gennem en rettet emission på 400 millioner euro til institutionelle investorer. Herudover er der sikret lån på 850 millioner euro, ligesom en foreløbig kompensation på op imod 250 millioner euro er modtaget fra Boeing i forbindelse med de forsinkede MAX-leverancer.

Derfor råder Ryanair per 30. september over en kontantbeholdning på 4,5 milliarder euro, hvilket svarer til svimlende 33,5 milliarder kroner. Disse penge skal ikke alene sikre Ryanairs overlevelse, men også give flyselskabet et afsæt til at vinde markedsandele.

“Denne økonomiske styrke gør det muligt for koncernen at udnytte de mange vækstmuligheder, der er tilgængelige efter COVID-19,” hedder det således i kvartalsrapporten.

MAX-fly i starten af 2021
Ryanair står også foran inden længe at skulle modtage de længe ventede Boeing 737 MAX-fly.

Oprindeligt var det planen, at selskabet skulle have haft 58 nye MAX-fly i drift i sommeren 2020, men det er blevet udskudt på grund af recertificeringen af MAX-flytypen samt den igangværende coronaepidemi.

Ryanair er en af de største MAX-kunder med 210 fly i ordre, og selskabet vurderer nu, at det vil være muligt at få leveret de første MAX-fly lige i starten af det nye år, og i sommeren 2021 forventer Ryanair at kunne have 30 fly i drift.

Samtidig fastholder Ryanair retorikken med, at man tror på fremtiden for “gamechanger”-flyet, der skal bringe Ryanair op på 200 millioner passagerer i løbet af fem til seks år. Før MAX-krisen var det planen, at det skulle ske allerede i 2024, men sidenhen er dette blevet ændret til 2026.

 

Relaterede artikler:

Ryanair: Anden bølge af COVID-19 er vores største frygt

Ryanair har udsigt til rekordtab

Ryanair: MAX-problemer sætter os to år bagud