Forretningsrejsende tager hellere bil end fly

Amerikanske forretningsrejsende tager hellere bilen end flyet. Det er den noget overraskende konklusion i en ny amerikansk analyse. Over halvdelen af de forretningsrejsende vælger som udgangspunkt at tage bilen, når de skal på forretningsrejse, mens kun hver tredje tager flyet.

Der kan være gode nyhederfor bilforhandlerne, i hvert fald i USA.

I løbet af efteråret vil næstentre ud af fire amerikanske erhvervsfolk rejse det samme eller mere på forretningsrejser i forhold til sidste år. Og flertallet af dem tager bilen, når det handler om indenlandske rejser.

Det er konklusionen i undersøgelsen “Back to Business Travel Season“foretaget af Harris Interactive på vegne af hotelkæden Best Western International, Inc. blandt 2.000 amerikanere.

Hele 56 % af de adspurgte svarede, at de forventede at ville rejse lige så meget på forretningsrejse i dette efterår, som de gjorde året før.

Og mere end hver sjette adspurgte – helt præcist 17 % – svarede, at de forventede at rejse mere på forretningsrejser i dette efterår end sidste år.

Undersøgelsen fra Best Western fandt også, at bilen er mere populær end flyet. Hele 51 % af de adspurgte vælger som hovedregel at tage bilen på forretningsrejse, mens 36 % som hovedregel bestiller en flybillet.

Hertil bør man dog tilføje, at anvendelsen af bil på forretningsrejsen i højeste grad afhænger af, hvor langt man skal rejse, samt hvordan vejnet og den øvrige infrastruktur hænger sammen mellem afrejsested og ankomststed.

“Hidden Extras“ er upopuært

Ifølge undersøgelsen vil de forretningsrejsende ikke betale ekstra for gode internetforbindelser, når de overnatter. Fire ud af fem adspurgte forventede således, at en stabil og hurtig interforbindelse var inkluderet i overnatningsprisen for hotelværelset.

“Gæsterne og de forretningsrejsende er i stigende grad utilfredse med ubehagelige overraskelser, når de checker ud af værelset, og vi oplever, at gennemsigtighed i prisen bliver stadig vigtigere,“ siger Dorothy Dowling, der ersalgs- og marketingchef hos Best Western International.

Samtidig forventer et flertal af de forretningsrejse, at morgenmad ogparkering også indgår i de annoncerede listepriser for overnatningen.