Forsvaret valgte Small Planet Airlines til at flyve med danske soldater, fordi selskabet var billigst og dets fly kunne tage mere fragt end konkurrenternes. Piloternes lønniveau indgik slet ikke i overvejelserne.
Det er ikke fra det danske Forsvar, at danske og europæiske pilotfagforeninger skal vente rygdækning i kampen for ordnede løn- og arbejdsvilkår. For det er ikke noget Forsvaret overhovedet interesserer sig for, når de skal bruge civil lufttransport. Det fremgår af dokumenter om Forsvarets valg af litauiske Small Planet Airlines til fra 1. april at flyve med danske soldater mellem Danmark og Afghanistan.
Dokumenterne, som Fagbladet 3F og CHECK-IN.dk har fået aktindsigt i, er sendt frem og tilbage mellem Forsvarsministeriet og Forsvarskommandoen i forbindelse med den politiske opmærksomhed, der i februar og marts opstod omkring sagen, da CHECK-IN.dk begyndte at skrive om Forsvarets valg af Small Planet Airlines.
I en redegørelse sendt fra Forsvarskommandoen til Forsvarsministeriet den 8. marts står der:
”Kontrakten med Small planet er indgået gennem forsvarets rammeaftalepartner DSV. Rammeaftale 3, som dækker internationale operationer, vandt DSV den 1. december 2010, efter denne havde været i EU udbud. Forsvaret spørger ikke ind til løn og ansættelsesforhold for rammeaftalepartnerens underleverandører.”
Større payload og lavere omkostninger
I en anden redegørelse fra Forsvarskommandoen til Forsvarsministeriet, dateret den 14. februar, lægger ikke Forsvaret ikke skjul på hvad det var man valgte leverandør efter. Pris og flyenes lasteevne.
”Den samlede evaluering, som primært beror på parametrene forsyningssikkerhed, komfort og pris, viste, at der på flere af parametrene kun var marginale forskelle. I forhold til ubetingede krav levede såvel Danish Air Transport som Small Planet op til disse. Dog vurderes det, at dele af den operative opgaveløsning, og de aspekter der ligger heri, herunder forsyningssikkerhed, kan løses på bedre niveau med Small Planet, idet Small Planets fly, Airbus 320, blandt andet kan medtage flere passagerer samt har en større payload (18 ton mod 16,5 ton ved DAT’s fly (MD-83),” skriver Forsvarskommandoen og fortsætter:
”I forhold til prisen var forskellen markant. Udregnet på årsbasis ville Danish Air Transport være ca. 6,5 mio. kr. dyrere end Small Planet. Henset til, at operatøren Small Planet samlet set kunne tilbyde et fly med større payload og flere pladser samt lavere omkostninger, indstillede Flyvertaktisk Kommando til Forsvarskommandoen, at Small Planet blev valgt som operatør.”
I et supplerende notat fra den 4. marts bringer Forsvarskommandoen også miljøhensyn på banen som argument for at vælge Small Planet Airlines.
”Den valgte flytype er en A320 af nyere dato end den flytype, der har været brugt tidligere. Dette betyder
blandt andet mindre Co2 udslip (difference 37g Co2 pr pax/KM),” skriver Forsvarskommandoen.
Sikre kædeansvar
Enhedslistens forsvarsordfører, Nikolaj Villumsen, har nu kaldt forsvarsminister Nick Hækkerup i samråd i Folketingets forsvarsudvalg om sagen. Ministeren skal svare på ”om det er korrekt at forsvaret aldrig har interesseret sig for løn- og arbejdsvilkår ved udbud samt hvad ministeren fremadrettet vil gøre for at sikre kædeansvar i forbindelse med udbud.”
Venstres forsvarsordfører, Troels Lund Poulsen, har allerede kaldt forsvarsministeren i et andet samråd på torsdag om sagen, ligesom Nikolaj Villumsen siden februar har stillet omkring 10 skriftlige spørgsmål til ministeren om sagen.