Det var ikke Small Planet Airlines’ skyld, at det litauiske luftfartsselskab ikke havde tid til at flyve omkring 600 danske soldater hjem. Ansvaret ligger hos os, siger Forsvaret, der ikke kan garantere, at det ikke sker igen.
I slutningen af juli og starten af august skulle omkring danske soldater hjem fra Afghanistan i forbindelse med hjemtrækningen af ét hold soldater og udsendelsen af et andet hold. Omkring 600 danske soldater skulle flyve hjem og cirka 300 skulle ud.
Litauiske Small Planet Airlines flyver hver uge en enkel rotation mellem Danmark og Afghanistan for det danske forsvar med et Airbus A320-fly. Small Planet Airlines skulle da også have stået for de ekstra 6-10 flyvninger i en periode på cirka 14 dage. Men travlhed med at flyve nordeuropæere sydpå til charterferie, betød, at Small Planet Airlines ikke kunne flyve ekstraturene. Derfor måtte Forsvaret skaffe alternative transportmidler. I sidste ende betød det, at mange hundrede soldater fik en noget længere hjemrejse, end det var meningen. Mange af de omkring 600 soldater blev således sendt med britiske transportfly via den britiske militærbase Brize Norton. Det betød længere rejsetid og i flere tilfælde store forsinkelser.
Mere åben formulering
At kunne håndtere de ekstra flyvninger hvert år i starten af august og februar indgik ellers som et ubetinget krav i udbudsmaterialet, da opgaven med at flyve soldater blev sendt i udbud og Small Planet Airlines bød på opgaven. Da Small Planet Airlines startede med at flyve for det danske forsvar i i april i år vidste de således godt, at der skulle flyves ekstra mange ture i ugerne omkring 1. august.
Problemet var blot, at Forsvaret først i maj måned kunne fortælle præcis på hvilke dage de havde brug for at få fløjet soldater mellem Danmark og Afghanistan. Og på det tidspunkt havde Small Planet Airlines for længst planlagt hvordan sommerens charterflyvninger skulle afvikles.
”I kontrakten, der blev indgået i januar sidste år, er der ikke nævnt bestemte datoer. Her er brugt en mere åben formulering. Vi var ikke klar over at charterflyselskaber som Small Planet Airlines planlægger deres sommerflyvninger i oktober og november året før,” forklarer oberst Søren W. Andersen, chef for operationsstaben i Flyvertaktisk Kommando.
Small Planet kunne godt presse nogle af de ekstra flyvninger ind i sommerprogrammet, men ikke på de dage, som Forsvaret ønskede det.
”Vi skulle nok have været mere fleksible med hensyn til datoer tidligere i processen. Small Planet Airlines har opfyldt deres forpligtelser. Og faktisk mere end det. Ansvaret ligger hos os,” erkender Søren W. Andersen.
Ikke love noget
Small Planet er hyret til at flyve med soldater gennem en rammeaftale, som Forsvaret har med transportselskabet DSV, der fungerer som broker. Det er så DSV, der har hyret Small Planet Airlines til at løfte opgaven.
Rammeaftalen løb oprindeligt indtil årets udgang, men er blevet forlænget frem til 31. marts 2014. Det betyder, at Small Planet Airlines sandsynligvis også skal flyve ekstra flyvninger, når der skal udskiftes soldater igen i starten af februar næste år.
Men ifølge Søren W. Andersen, så kan Forsvaret ikke love, at der ikke også vil opstå problemer til den tid.
”Det er vanskeligt for os at lægge os fast på bestemte datoer tidligere end vi gør i dag, da det skal koordineres med mange andre dele af forsvaret, som skal med flyene. Men belært af erfaringerne fra denne omgang vil vi se om vi kan gøre det tidligere,” forklarer Søren W. Andersen.
Da det i maj stod klart, at Small Planet Airlines ikke havde tid til at tage sig af flyvningerne, hyrede Forsvaret det amerikanske selskab National Airways til at tage sig af opgaven. Selskabet flyver i forvejen for det amerikanske forsvar. Men få uger før flyvningerne skulle gennemføres, meldte selskabet fra.