Fortryd dit køb af flybilletter

Hvis uheldet skulle være ude, og noget kommer i vejen, så du er nødt til at aflyse din rejse, kan det være dyrt at annullere. Nu tilbyder rejsebureauet Ticket2Travel fortrydelsesret på flybilletter.

At gå fra kæresten, få en stor opgave på jobbet eller et helt nyt arbejde kan forhindre, at man kan komme afsted på en planlagt rejse. Og i mange tilfælde kan det være svært eller helt umuligt at få pengene retur, hvis man afbestiller sine flybilletter.

Det forsøger online-rejsebureauet Ticket2Travel nu at hjælpe med ved at annoncere en fortrydelsesret på deres flybilletter. For kunderne betyder det, at de kan få pengene retur – dog ikke det, der betales for fortrydelsesretten – op til 24 timer før flyet skal lette.

Hos de fleste flyselskaber er det muligt at ændre i sine flybilletter mod et mindre tillæg, men hvis man ønsker helt at afbestille, så kan det være svært at få pengene retur afhængig af billettype. Hos SAS kan man få refunderet pengene, hvis man annullerer billetten inden for 24 efter, man har bestilt. Hos Norwegian skal man ved desåkaldte Lowfare-billetter allerede annullere sin rejse senest fire timer efter bestilling, hvis man vil have pengene tilbage.

Hos forbrugerrådet Tænk ser de gode takter i Ticket2Travels mulighed for at tilbyde kunderne, at de kan fortryde deres køb af billetter helt indtil 24 timer før afrejse.

”Vi syntes selvfølgelig, det er rigtig fint, at kunderne får muligheden for at fortryde. Og det kan være noget, vi kommer til at se mere fremover, for kunderne ønsker fleksible rejser,” siger Asta Ostrowski fra forbrugerrådet Tænk.

Pengene retur uden undskyldninger
Det er dog ikke gratis at fortryde sit køb. Hos Ticket2Travel kan man derfor købe sig til retten til at fortryde købet af en rejse. Fortrydelsesretten koster nemlig mindst 185 kroner og ellers det, der svarer til fem procent af billettens pris. Derudover kommer der en selvrisiko på det samme, som fortrydelsesretten koster.

Så er man til gengæld sikker på at få resten af pengene refunderet, hvis man afbestiller sin rejse. Og det uanset, om det er på grund af arbejdet, vejret eller noget andet, som er kommet i vejen. Desuden er du dækket ind, hvis flyselskabet går konkurs.

Forbrugerrådet Tænk har dog nogle ønsker til forbedringer af fortrydelsesretten.Det skal i højere grad være en service for kunderne, og der skal dermed ikke kræves ekstra betaling.

”Selskabernes regler er tit besværlige for kunderne at gennemskue, og det kan være svært for folk at vurdere, om det kan betale sig at købe fortrydelsesret på en rejse til London for 600 kroner. Så vi ser gerne, at det er en del af den generelle service og ikke noget, man som kunde skal betale for,” siger Asta Ostrowski fra Tænk.

Hvis man vil benytte sig af fortrydelsesretten, så skal man sørge for at kontakte Ticket2Travel inden 24 timer før afrejsen på mail eller telefon. Det er desuden sådan, at rejsen ikke må være påbegyndt. Man kan derfor ikke få pengene tilbage for delvist benyttede billetter.