- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Forventer boom i salg af brugte flydele

Flyselskaberne har stadig parkeret tusindvis af fly, der ikke har været brug for under coronapandemien. En del af dem kommer aldrig på vingerne igen, men ender som reservedele.

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. For det, at flyselskaberne har parkeret tusindvis af fly på jorden, mens de venter på bedre tider, betyder, at de firmaer, der skiller fly ad for at sælge de brugte flydele, kan se frem til at få betydeligt flere fly at høste fra.

Ifølge thenationalnews.com havde verdens flyselskaber i august 2021 samlet taget 6.329 fly ud af drift og parkeret dem, hvor de før coronapandemien havde 2.167 fly parkeret.

Sidste år blev 676 fly taget helt ud af drift og pensioneret. Det er et lidt lavere antal end i 2019, hvor 680 fly blev pensioneret, men lidt over de 625 fly, der de seneste tyve år i gennemsnit er blevet pensioneret om året. Frem til midten af august i år er 276 fly officielt blevet pensioneret.

Flere overflødige fly
Flyselskaber er verden rundt i gang med at omstrukturere deres flåder, da intet tyder på, at de får brug for alle deres fly igen. Godt nok går det fremad med at genopbygge trafikken, men det går langsomt. Samtidig skubber klimaaktivister på for, at luftfarten skal være mindre miljøbelastende, og da ældre fly bruger mere brændstof end nye fly, kommer mange af de ældre fly aldrig på vingerne igen.

Det betyder, at markedet for brugte flydele kommer til at vokse. Ifølge IATA, der er luftfartsselskabernes organisation, forventes markedet at vokse til 7,9 milliarder dollars i 2022.

”Vi forventer, at markedet for genbrug af flydele vokser, da antallet af fly, der skal ophugges, er steget betydeligt under pandemien, siger Michael Wette, transport- og servicechef i Indien, Mellemøsten og Afrika hos det amerikanske konsulentfirma Oliver Wyman.

Han mener, at der historisk set altid har været stor interesse for at bruge de brugte flydele, men udbuddet har været begrænset. Også flyanalysevirksomheden Cirium forventer, at der snart kommer mere gang i ophugningen af de ældre fly. Der er en overflod af halvgamle fly, og flere fly burde sendes på pension.

Mange dele at hente
Alt afhængig af type og alder kan et fly levere et sted mellem 700 og 1.600 dele, fortæller Mark Gregory, der er administrerende direktør i Air Salvage International. Firmaet ligger i Cotswold Airport i Gloucestershire i Storbritannien og har specialiseret sig i demontering af fly.

“Delene går tilbage til forsyningskæden, mens resten af materialerne genanvendes, og kun en minimal del ender på lossepladsen,” siger Mark Gregory, der forklarer at et sted mellem 80 og 95 procent af et fly på den ene eller anden måde kan genbruges.

Det at genbruge flydele får større og større fokus, da den globale luftfart forsøger at opfylde sine bæredygtighedsmål og bidrage til en cirkulær økonomi. Og for hver reservedel, der genbruges på et fly, bliver en reservedel mindre fremstillet af nye materialer.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa sælger flyreservedele på auktion

Finnair vil forsøge sig med flyophugning

DAT-fly kan blive til øldåser