Nordens største charterflyselskab Thomas Cook Airlines er netop blevet miljøcertificeret efter ISO 14001. Selskabet afslører i en ny miljørapport, at en Airbus A321 bruger 49 liter brændstof til at flyve én passager fra København til Mallorca. ‘Der skal mindst fire i en moderne bil, hvis den brændstofmæssigt skal kunne konkurrere med flyet,’ mener selskabet.
Når Thomas Cook Airlines vælger at sammenligne de miljømæssige påvirkninger ved transport af én flypassager til Mallorca med transporten på en knallert kan det virke lidt useriøst. Hvem ville tage turen til Mallorca på knallert, og naturligvis har den lille beskedne totakts-motor et større brændstofforbrug pr. kilometer end jetflyet.
Men når det er sagt, er det interessant læsning, at en Airbus A321 bruger 49 liter brændstof for at løfte én passager fra København til Mallorca.“Der skal mindst fire i en moderne bil, hvis den brændstofmæssigt skal kunne konkurrere med flyet,“ siger miljøchef i Thomas Cook Airlines Scandinavia, Kim Houmark Hansen.
Destination | Km | A320 | A321 | A330-200 | A330-300 |
Mallorca | 1.930 | 55 liter | 49 liter | 47 liter | |
Rhodos | 2.431 | 70 liter | 61 liter | 60 liter | |
Gran Canaria | 3.802 | 109 liter | 96 liter | 93 liter | |
Phuket | 9.728 | 270 liter | 238 liter |
Kilde: Thomas Cook Airlines Scandinavia
Årligt transporterer verdensomkring 2.000 registrerede luftfartsselskaber ca. to milliarder passagerer. “Det skaber en CO2-udledning, som modsvarer toprocent af den samlede CO2-udledning på verdensplan. I løbet af ca. 40 år forventes flyandelen at vokse til omkring tre procent,“ siger Kim Houmark Hansen.
De største menneskeskabte udledninger af CO2 kommer ifølge miljøchefenfra produktionen af elektricitet samt fra landbruget. Transportsektoren står for ca. 25 pct. af CO2-udledningen, hvor bilerne forurener seks gange så meget som flyene.
“I de seneste år har der været stor fokus på udledningen fra flyene, mens skibene har formået at ‘gemme’ sig for debatten ude på havene – og det på trods af, at skibene udleder dobbelt så meget CO2 som flyene,“ fortæller Kim Houmark Hansen.
—
Foto: I alt 49 liter brændstof bruges på at transportere én passager til Mallorca med denne Airbus A321 fra Thomas Cook Airlines.