- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Forbud mod korte indenrigsflyvninger trådt i kraft

Med henblik på at reducere CO2-udledningerne fra flytrafikken, er det nu blevet gjort forbudt at flyve indenrigs i Frankrig, hvis rejsen i stedet kan tilbagelægges i tog inden for en vis tidsramme.

Efter et længere forløb blev tirsdag i denne uge den dag, hvor det officielt blev forbudt at flyve på kortere indenrigsruter i Frankrig, hvis det er muligt at nå frem til destinationen med tog på højest to og en halv time. Forbuddet har været undervejs i et par år, men er blevet forsinket undervejs.

Oprindeligt blev forbuddet vedtaget af medlemmerne af Nationalforsamlingen i Frankrig i april 2021 som en del af en klimalov, og det var tiltænkt til at træde i kraft i løbet af september det år. Flere flyselskaber havde dog bedt EU-Kommissionen om at undersøge, hvorvidt det kunne være lovligt.

Kommissionen kom frem til, at det var det, men det kræver dog, at der er et reelt alternativ til flyvninger på de givne strækninger i form af jernbaneforbindelser. Ifølge France24 vil forbuddet i særdeleshed påvirke flyvninger fra lufthavne i Paris til Nantes, Lyon og Bordeaux.

Frem og tilbage samme dag
Det kræves, at de jernbaner, som skal træde i stedet for flyvninger, skal have jævnlige afgange, en vis hastighed og give mulighed for, at passagererne kan rejse videre, ligesom banen skal have tilstrækkelig med kapacitet til at kunne betjene en øget mængde rejsende.

Hovedreglen er, at fritids- eller forretningsrejsende, som må tage toget som alternativ til at flyve, skal have mulighed for at kunne rejse ud og hjem på samme dag, selvom de har brugt otte timer på destinationen.

Selvom forbuddet første officielt trådte i kraft i denne uge, har det i praksis været delvist i brug i længere tid, da den franske regering fik Air France til at indføre det i forbindelse med, at flyselskabet modtog en hjælpepakke under COVID-19-pandemien, mens selskabets konkurrenter fik forbud mod at indsætte ekstra kapacitet på de ruter, som Air France dermed ikke længere betjente.

Kalder forbud for symbolpolitik
Laurent Donceel, der er fungerende administrerende direktør for flyselskabernes europæiske brancheorganisation Airlines for Europe, stiller sig kritisk over for forbuddet, da han mener, at regeringer bør finde ”ægte og holdbare løsninger” på at mindske klimaaftrykket fra flytrafikken. Forbuddet er i hans optik ”symbolpolitik”.

Frankrigs transportminister Clément Beaune er derimod yderst tilfreds med, at forbuddet nu træder i kraft. Han mener ikke, at det er symbolpolitik men snarere, at det er et symbol på de grønne ambitioner, man har i Frankrig. Det skriver CNN.

”Dette forbud repræsenterer et stort skridt i den rigtige retning og er et stærkt symbol på vores politiske mål om at reducere den mængde drivhusgasser, der udledes. Når vi kæmper en ubønhørlig kamp for at leve et grønnere liv, hvordan kan vi så retfærdiggøre at flyve mellem store byer, der har hurtige og effektive jernbaneforbindelse med hyppige afgange,” spørger ministeren retorisk.


Relaterede artikler:

Frankrig drøfter forbud mod private jetfly

Frankrig indfører miljøskat på flyrejser

Ny fransk lovgivning kan forbyde indenrigsflyvninger