Afgangstavler i Paris Orly Airport. (Foto: Tupungato)

Ny fransk lovgivning kan forbyde indenrigsflyvninger

Den franske nationalforsamling har vedtaget en lov, der forbyder korte franske indenrigsflyvninger, hvis der er tog til rådighed. Hvis loven vedtages i Senatet, træder den i kraft til september.

Der er udsigt til, at det fra efteråret ikke længere vil være muligt at kunne flyve på de korte indenrigsruter i Frankrig,  hvis der samtidig er togforbindelse på strækningen og rejsetiden er under to og en halv time.

Det kan blive konsekvensen af den lov, som de 577 deputerede i Nationalforsamlingen sent lørdag aften vedtog. Nu ventes loven behandlet i Senatet, hvor de 321 senatorer skal stemme om den nye lov, der har udsigt til at træde i kraft den 1. september 2021.

Den nye lov er en af flere grønne initiativer, der skal reducere det franske CO2-aftryk med 40 procent i 2030 i forhold til 1990-niveauet, og det kan betyde et farvel til indenrigsruterne fra Paris-Orly til Bodeaux, Lyon og Nantes samt muligvis også Marseille og Rennes.

Afstemningen i Nationalforsamlingen kom blot få dage efter, at den franske regering fik EU Kommissionens godkendelse til en rekapitalisering af Air France-KLM for et samlet beløb på fire milliarder euro, hvormed Frankrig kan øge sin ejerandel til 30 procent i flyselskabet.

Reduceret fra fire til to og en halv time
I begyndelsen af januar 2020 nedsatte den franske præsident Emmanuel Macron et borgerting – Convention Citoyenne Pour Le Climat – hvor tilfældige borgere skulle rådgive i klimaspørgsmål.

Dette borgerting havde foreslået at forbyde indenrigsflyrejser, hvor der var alternativer med tog og en samlet rejsetid på under fire timer. Det er dette forslag, der nu er godkendt i Nationalforsamlingen med en tidsgrænse på to og en halv time. 

”Parlamentet valgte grænsen på to og en halv time for togrejser, da fire timer ville begrænse adgangen til områder, der ofte er isolerede, såsom Centralmassivet (Massif Central, red.). Det ville medføre uligheder i hele landet,” sagde transportminister Jean-Baptiste Djebbari, ifølge franske medier, efter afstemningen.

I Frankrig ligger den lovgivende magt hos et parlament med to kamre, henholdsvis Nationalforsamlingen og Senatet, og behandlingen i Senatet vil afgøre, om loven kan blive en realitet.

 

Relaterede artikler:

Air France med Business Class på indenrigsflyvninger

Air France-indenrigsflyvninger bliver CO2-neutrale

Frankrig indfører miljøskat på flyrejser