Global 6000-fly fra Bombardier. (Foto: Bombardier | PR)

Frankrig drøfter forbud mod private jetfly

En Twitter-konto har været medvirkende til, at politikere i Frankrig diskuterer, hvorvidt der skal indføres et forbud mod privatfly. Transportministeren siges at overveje flere forskellige løsninger.

Den grønne dagsorden fylder mere og mere i den offentlig debat både herhjemme og i udlandet. Det gælder ikke mindst i Frankrig, hvor brugen af privatfly i øjeblikket drøftes blandt landets politikere.

Frankrig er nemlig det land i Europa, der har det største antal private jetfly, og ifølge data fra organisationen Transport & Environment var hvert tiende afgående fly i 2019 et privatfly og halvdelen fløj kortere end 482 kilometer, da de blev sendt på vingerne.

Senest har en Twitterkonto kaldet I Fly Bernard pustet liv i debatten, da interesserede her kan følge med i, hvor ofte og på hvilke strækninger som landets rigeste mand og koncernchef for konglomeratet LVMH Bernard Arnault og andre prominente franskmænd benytter deres privatfly.

På tide med et forbud
Kontoen har ikke blot tiltrukket sig interesse fra flyspottere, men klimaaktivister og politikere følger også med.

Julien Bayou, der er leder for partiet Europe Écologie Les Verts (De Grønne, red.), har på den baggrund problematiseret, at der er blevet udledt lige så meget CO2 fra rigmandens Bombardier Global 6000-fly på en måned, som den gennemsnitlige franskmand udleder på 17 år.

”Det er på tide at forbyde privatfly,” har partilederen efterfølgende udtalt til det franske dagblad Libération i et interview, hvor han ligeledes gør det klart, at han ønsker at stille et lovforslag om et sådant forbud i løbet af efteråret.

Private jetfly kan blive reguleret
Den franske regering er dog ikke umiddelbart overbeviste om, at der ligefrem skal indføres et forbud, men transportminister Clément Beaune er ikke afvisende over for, at det kan være nødvendigt at regulere området yderligere.

I et interview med avisen Le Parisien siger transportministeren, at der er omstændigheder, hvor det kan være nødvendigt at gøre brug af private jetfly, men flyene må ikke være ”en nem måde at komme rundt på”.

Ifølge Euronews Green vil der i stedet for et regulært forbud mod privatfly formentlig være tale om, at brugen af dem i højere grad vil blive beskattet fremover, ligesom at der sandsynligvis vil blive indført restriktioner for, hvordan flyene må benyttes.

Derudover kan virksomheder i fremtiden muligvis også få et påbud om, at de skal offentliggøre detaljer om ledelsen og medarbejdernes brug af privatfly for at skabe mere gennemsigtighed på området.

Kan blive forbudt til visse byer
Tidligere på året forbød Frankrig indenrigsflyvninger til byer, hvor man kan rejse til på to og en halv time med tog. Det siges, at transportminister Clément Beaune nu overvejer, hvorvidt man burde forbyde privatflyvninger til byer, hvor det er nemt at komme til med enten tog eller flyselskaber.

Den franske regering mener dog også, at problemstillingen bør håndteres mere bredt i EU, og derfor vil Beaune sætte emnet på dagsordenen, når transportministre fra medlemslandene skal mødes til oktober.

En lignende debat finder også sted i Storbritannien. Her er den blandt andet opstået på grund af, det er blevet offentliggjort, at reality-tv-stjernen og forretningskvinden Kylie Jenner benyttede sit private jetfly på en flyvning, der blot varede 17 minutter, hvilket er blevet mødt med hård kritik fra visse kanter.


Relaterede artikler: 

Heste trak luksuriøse private jetfly til Karup

Hver femte indenrigsflypassager skal over i tog

Ny fransk lovgivning kan forbyde indenrigsflyvninger