Fremgang i salg af oversøisk Business Class

Flere luftfartsselskaber melder om fremgang i salget af interkontinentale flyrejser på Business Class. Det er i hvert fald tilfældet for oneworld-alliancens medlemmer.

Der er svage tegn på, at den økonomiske krise ikke længere har samme indflydelse på virksomhedernes valg af Business Class – især på de lange interkontinentale flyvninger.

Denne forsigtige konklusionen kan udledes fra december trafiktallene fra henholdsvis British Airways, Finnair og Iberia – alle selskaber i Oneworld-alliancen.

Finnair havde i december måned en vækst i Business Class-trafikken på 16 % alene i forhold til samme måned året før. På ruterne mellem Finland og Asien var der en vækst i Business Class på ca. 25 %. Ifølge Finnair kommer væksten primært fra salg på markeder udenfor Finland.

Også British Airways oplever en øgning i long-haul Business Class-segmentet. Selvom premium-trafikken i december måned faldt med 0,7 %, så var der alligevel en stigning i salget af Club World billetter på 1,6 %

Spanske Iberia, der også er en del af Oneworld-alliancen, kunne i december øge sin belægningsprocent til 85 %. Ligeså vigtigt var det dog, at der var en stigning i antallet af longhaul Business Plus-passagerer på 0,4 % i forhold til december 2008. Det var årets første stigning i Business Class-segmentet.

Generelt set har luftfartsselskaberne fået styr på produktionen, der er blevet reduceret. Det matcher i højere grad efterspørgslen, således at belægningsprocenten hos de fleste selskaber er steget i december måned.

Men udviklingen i Business Class-trafikken bliver spændende at følge de kommende måneder. Ligesåvel som denne premium-trafik er følsom ved kriser, er det også en generel vækstindikator i erhvervslivet, når premium-trafikken igen går fremad.