(Arkivfoto)

Garantifond: Medieomtale mere effektivt end bøder

Presseomtalen af Rejsegarantifondens politianmeldelser af luftfartsselskaber og rejsebureauer har ofte større effekt på selskaberne end de bøder på mellem 5.000 og 20.000 kroner, som i nogle tilfælde udskrives over et år senere.

Meget tyder på, at nutidens luftfartsselskaber og rejsebureauer ikke just er enige i navnkundige Simon Spies’ ordsprog om at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. For når Rejsegarantifonden udsender en pressemeddelelse om at et selskab er blevet politianmeldt, så har det ofte større effekt end den bøde, som politiet udskriver.

Fonden tyer til anmeldelse når et selskab efter gentagne opfordringer fortsætter med at sælge rejser, men ikke registrerer sig i fonden. Og medieomtalen af anmeldelserne er ofte lige præcis det, der gør forskellen og får selskaberne til at makke ret.

”Det er ofte sådan, at politianmeldelsen og presseomtalen har større virkning end selve bøden,” siger direktør i Rejsegarantifonden, Birgitte Fjeldhoff, til CHECK-IN.dk

Mandag i denne uge blev Truva Travel, Anadolu Rejser og Estonian Air meldt til politiet. Truva Travel valgte allerede tirsdag at lukke sin hjemmeside.

Estonian Air forventer at nå til enighed med Rejsegarantifonden inden for kort tid.

“Vi er meget motiverede til at nå en aftale med Rejsegarantifonden set i lyset af den stigende efterspørgsel fra kunderne. Vi håber på at kunne finde en løsning inden for meget kort tid,“ siger Estonian Airs kommunikationschef Ilona Eskelinen til CHECK-IN.dk.

I 2011 meldte fonden otte rejsebureauer og fire luftfartsselskaber til politiet. Mandagens anmeldelser er de første i år.

Trækkes ikke tilbage
Der går i nogle tilfælde over et år inden politiet træffer afgørelse i sagerne, og hvis det ender med at udløse en bøde til selskaberne, så er det i størrelsesordenen 5.000 – 20.000 kroner. Selvom selskaberne melder sig ind i fonden, efter at politianmeldelsen er indgivet, så er det ikke ensbetydende med at anmeldelsen trækkes tilbage.

”Selskaberne har stadig gjort noget ulovligt på det tidspunkt, hvor vi anmeldte dem. Derfor kan vi ikke trække anmeldelserne tilbage. Flere rejsebureauer og luftfartsselskaber oplever derfor at få tildelt bøder længe efter at de har meldt sig ind i fonden,” forklarer Birgitte Fjeldhoff.

Rejsegarantifonden er en privat, selvejende institution, der yder kunder bistand ved en rejseudbyders konkurs. Endvidere finansierer og betjener fonden et rejseankenævn.