Gebyrkongerne i luftfarten

En ny undersøgelse viser, at gebyrer og såkaldte ’tillægsydelser’ hos luftfartsselskaberne samlet udgjorde ca. 13,5 mia. dollars (ca. 80 mia. danske kroner) i 2009. Kun tre europæiske luftfartsselskaber er at finde på TOP10-listen over gebyrkongerne i luftfarten – og det er ikke Ryanair.

Salg af tillægsydelser er blevet en vigtig del af indtægterne for alle typer af transportvirksomheder. Det viser en ny rapport udgivet af IdeaWorks og Amadeus og gengivet i uddrag hos ‘eye for travel’.

Analysen viser, at foreløbige regnskabstal fra 2009 for i alt 96 luftfartsselskaber indikerer, at værdien af tillægsydelser er steget til 13,5 mia. dollars (ca. 80 mia. danske kroner) i 2009.

Det er en stigning på 43 % i forhold til 2008. Salg af tillægsydelser er defineret som alle de indtægter, som ikke har med den rene transportydelse at gøre. Der er bl.a. tale om gebyrer for bagage og sædevalg samt salg af mad, drikke og gaveartikler ombord på flyene. Provisioner fra salg af hotelophold, biludlejning og rejseforsikringer på luftfartsselskabets hjemmeside indgår også i beløbet.

Det er især lavprisflyselskaberne i USA og Europa, der ligger forrest i feltet, når luftfartens gebyrkonger skal kåres. Men der er forskellige måder at gøre det op på, hvilket også fører til forskellige resultater.

TOP10 – størst omsætnng på salg af tillægsydelser

01. United €1.527 mio.
02. American €1.508 mio.
03. Delta €1.117 mio.
04. Qantas € 783 mio.
05. Ryanair € 664 mio.
06. EasyJet € 609 mio.
07. US Airways € 541 mio.
08. Air Canada € 534 mio.
09. Alaska Airlines € 369 mio.
10. TAM Airlines € 357 mio.

TOP10 – omsætning pr. passager ved salg af tillægsydelser

01. Allegian € 24,89
02. Jet2com € 22,51
03. Spirit € 22,35
04. Qantas € 20,37
05. United € 18,76
06. Air Canada € 17,23
07. Aer Lingus € 16,72
08. Alaska Airlines € 16,47
09. American € 14,43
10. EasyJet € 13,47

Ikke overraskende viser det sig, at Ryanair har den 5. største indtægt på salg af tillægsydelser blandt de øvrige knapt 100 luftfartsselskaber i undersøgelsen. Men målt på salg af tillægsydelser pr. passagerer falder det irske lavprisflyselskab ud af TOP10-listen.

I stedet afløses Ryanair af et andet irsk lavprisflyselskab Aer Lingus, der har den 7. største ‘ancillary revenue’ pr. passager. Her finder man også britiske Jet2com og EasyJet.

Amerikanske Allegiant, der har overtaget en del af de gamle SAS MD80-fly, topper listen som det selskab, der henter det største salg af tillægsydelser pr. passager. Næsten € 25 (ca. 185 danske kroner) hives ind i ekstra indtægter for hver passager, der flyver med selskabet.

De største totale indtægter på salg af tillægsydelser står de amerikanske giganter United, American og Delta for – tæt forfulgt af australske Qantas. Hertil skal dog siges, at alle fire selskaber foran Ryanair opererer langdistanceflyvninger med mulighed for betydelige indtægter på bagage.

Foto: Det Las Vegas-baserede Allegiant Air er luftfartens ubestridte gebyrkonge. Selskabet købte i januar måned 18 MD80 fly fra SAS.
.