Globalt rejsesamarbejde om ny teknologi

De største erhvervsrejsebureauer, online-rejssebureauer og globale GDS-systemer er gået sammen om at implementere en teknologi, der skal gøre det muligt at booke og betale flyselskabernes tillægsydelser.

Rejsebranchens førende aktører blev i sidste uge enige om fuld opbakning til planerne om at implementere en ny nyudviklet teknologi, der skal gøre det lettere at booke og betale tillægsydelser fra flyselskaberne.

Opbakningen til implementering af den nye teknologi kommer bl.a. fra: American Express Business Travel, BCD Travel, Carlson Wagonlit Travel, Despegar, Expedia, Egencia, HRG, Opodo, Orbitz, Orbitz for Business, Travelocity, Travelocity Business, Amadeus, Sabre Travel Network and Travelport.

Dermedhar de største distributionssystemer og rejsebureauer taget et skridt i retning af at sikre en større gennemsigtighedi flyselskabernes billetpriser. Tillægsydelser er i dag særdeles komplekse at håndtere for rejseburauerne,ligesomkunderne har svært ved at overskue totalomkostningerne for flyrejserne. Dette skulle den nyeteknologi gerne medvirke til at afhjælpe.

Herudovervil flyselskaberne fåmulighed for at distribuere tillægsydelser i alle salgskanaler- og ikke kun gennem egne kanaler.

Fra flyselskaberne er der foreløbig kun fuld støtte fra British Airways, Delta Air Lines, LAN og WestJet, mensder er en lidt blødere tilkendegivelse fraAir New Zealand.

Den nye teknologi er skabt ved at kombinere data fra APTCO (Airline Tariff Publishing Company) med en næsten færdigudviklet elektronisk service-order kaldet EMD (Electronic Miscellaneous Documents). Dermed vil flyselskaberne hurtigt kunne introducere de vigtige tillægsydelser til det bredest muligt publikum.

Det forventes, at den nye teknologi kan introduceres allerede inden udgangen af 2010.