- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Goddag og farvel til Alitalia

Det gamle Alitalia gennemførte torsdag sin sidste flyvning. Fredag var flyselskabet atter på vingerne i det statsejede ITA, der har købt rettigheden til at fortsætte under samme brand.

Italienerne tog torsdag 14. oktober afsked med Alitalia efter over 70 års drift. Det velkendte Alitalia-brand udgår dog ikke.

Det nationale italienske flyselskab fortsætter under navnet ITA (Iitalia Trasporto Aereo), og selskabet har købt rettighederne til Alitalia-navnet for 90 millioner euro (670 millioner kroner, red.) kort inden sin debut 15. oktober. Det skriver erhvervsmediet BNN Bloomberg.

Dermed blev der inden for få timer sagt både goddag og farvel til Alitalia, der har været gennem store økonomiske udfordringer i rigtig mange år. ITA, der er 100 procent statsejet, har købt navnet Alitalia for at bevare et brand, der for italienerne – og den europæiske luftfart generelt – har været yderst velkendt.

Over 40.000 personer fulgte afskedsflyvning
Den sidste Alitalia-flyvning i det nu tidligere selskab blev gennemført torsdag aften. En Airbus A320-200 lettede på rutenummer AZ1586 klokken 22.36 fra Cagliari med kurs mod Rom-Fiumiconi. 47 minutter senere landede flyet i hovedstadslufthavnen, og undervejs fulgte hele 42.455 personer flyet på Flightradar24, viser opslag på Twitter. Et flot og værdigt farvel til det ikoniske selskab.

Og allerede fredag morgen blev der altså sagt goddag til ITA og dets nye Alitalia-brand. Klokken 06.27 lettede en Airbus A320-200 fra Milano-Linate, og en time og ni minutter senere landede det i Bari. Rutenummer AZ1637 blev dermed første flyvning i det nye selskab.

Det nye selskab har fået ICAO-koden ”ITY” og IATA-koden ”AZ”, der således fastholdes efter lukningen af det oprindelige Alitalia.

Planer om flåde på over 100 fly
Den italienske regering havde siden Alitalia-konkursen 2. maj 2017 forsøgt at sikre fremtiden for et stort italiensk flyselskab. Selskabet blev forsøgt privatiseret, men coronapandemien kom i vejen, og i stedet endte den italienske stat med selv at etablere ITA efter godkendelse fra EU-Kommissionen.

ITA har overtaget de sunde dele af Alitalia, og 18. august i år nåede renationaliseringen af Alitalia i et nyt setup en milepæl. De civile italienske luftfartsmyndigheder udstedte et AOC (kommerciel driftstilladelse, red.) til ITA, og dermed var grundlaget lagt for det nye selskab.

I alt 52 fly er blevet overtaget fra Alitalia-konkursboet, og planen er at øge til 78 fly i 2022. I 2025 forventer ITA at have en flåde på 105 fly. I første omgang har ITA 2.800 ansatte, og dette antal vil forventeligt stige til 5.750 ved afslutningen af den nye forretnings- og strategiplan, der løber frem til 2025.

ITA vil fokusere sin trafik fra baser i henholdsvis Rom-Fiumicino og Milano-Linate – ligesom forgængeren. Der startes op med 45 destinationer og 61 ruter. Forventningen er, at der senest i 2025 vil kunne tilbydes 74 destinationer og 89 ruter.

Skal finde større partner
I løbet af det næste år vil ITA finde en partner, da flyselskabet er for småt til at forblive selvstændigt. Selskabet har givet sig selv en frist på ét år til at finde et større flyselskab at indgå samarbejde med. Det fortæller bestyrelsesformand Alfredo Altavilla over for BNN Bloomberg.

Altavilla forventer, at aftalen med en partner er gennemført senest i slutningen af 2022. Koncernchef i Delta Air Lines, Ed Bastian, har i oktober bekræftet, at der kan være et partnerskab på vej mellem ITA og det amerikanske flyselskab. ITA skulle desuden være blevet kontaktet af en række større europæiske flyselskaber, har Alfredo Altavilla oplyst.

 

Relaterede artikler:

Alitalia skal tilbagebetale ulovligt milliardlån

Alitalia lukker og slukker den 14. oktober

Alitalia genopstår som ITA