- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Gør klar til elfly i svensk lufthavn

Swedavia fortsætter med at forberede sig på, at de elektriske fly kommer. Visby Lufthavn på Gotland har netop opstillet tre ladestationer til den ny type fly.

Brugen af elektriske fly til ruteflyvninger ligger et stykke ude i fremtiden, men Visby Lufthavn er nu klar til at modtage flyene og sørge for, at de kan flyve videre på fuldt optankede batterier.

Lufthavnen på Gotland har netop indviet tre nye ladestationer til elektriske fly.

”Fremtidens fly skal være bæredygtige. Derfor er det glædeligt, at vi kan byde det første elektriske fly, der lander og lader i Visby Lufthavn, velkommen,” siger Gunnar Jonasson, lufthavnschef Visby Lufthavn.

Det går hurtigt
To af ladestationerne er installeret på lufthavnens forplads, mens den tredje er placeret ved Gotlands Aviation Club i den sydlige del af lufthavnen. De nye ladestationer betyder, at lufthavnen kan oplade de elektriske flytyper, der er på markedet i dag

”Vi ser, at udviklingen af ​​elektriske fly skrider hurtigt frem, og for os i Swedavia er det positivt, at vi kan modtage kommercielle elektriske passagerfly i Visby lufthavn, når de er på markedet om et par år,” fortsætter Gunnar Jonasson.

Han nævner, at BRA Braathens Regional Airlines har planer om at begynde at flyve med elektriske fly mellem Stockholm og Gotland, når det bliver muligt.

Heart Aerospace er snart klar
Et af de selskaber, der er nået langt med at bygge fremtidens elektriske fly, er svenske Heart Aerospace, som har hovedkvarter i Gøteborg.

Selskabet forventer at kunne levere sit første ES-19 elektriske passagerfly i 2026. Flyet har plads til 19 passagerer, og det vil have en maksimal rækkevidde på op til 400 kilometer. Flyets rækkevidde forlænges, efterhånden som batterier bliver bedre til at lagre energi.

Solgt til amerikanske selskaber
Det nye fly fra Heart Aerospace er blevet godt modtaget, selvom det endnu ikke er færdigudviklet og godkendt. United Airlines lagde i sommer en ordre på 100 ES-19-fly hos selskabet, og Finnair ønsker at aftage 20 fly.

Swedavia står bag finansieringen af ​​ladestationerne i samarbejde med blandt andet Region Gotland, den svenske miljøstyrelse og Nordic Network for Electric Aviation (NEA).

Gang i forskningen
I flere af Swedavias lufthavne forskes der i og eksperimenteres med at gøre luftfarten mere grøn. I Åre Östersund Lufthavn har man testet elektriske fly siden 2020.

I Umeå Lufthavn er Swedavia en del af projektet “Fossilfri flyvninger i Nordsverige – en implementeringsundersøgelse”, hvor muligheder for elektriske fly mellem Umeå Lufthavn og Åre Östersund Lufthavn undersøges.

Swedavia understreger, at elektrisk luftfart er en vigtig del af arbejdet med lufthavnenes udvikling mod fossilfri indenrigsfly i 2030 og i al luftfart fra 2045.

 

Relaterede artikler:

“Elektrificering af indenrigsflyvning er for langt ude”

SAS-partner køber 100 svenske elfly

Island sigter efter elektriske indenrigsflyvninger i 2030