Det elektriske fly ES-19, der kan blive certificeret allerede i 2026, fra det svenske selskab Heart Aerospace. Illustration: Heart Aerospace

Island sigter efter elektriske indenrigsflyvninger i 2030

Elektriske flyvninger indenrigs i Island kan blive virkeligheden inden 2030, vurderer islandske politikere. Landets størrelse egner sig godt til mindre, elektriske fly.

Flere nordiske lande har gennem en række år haft stort fokus på at udvikle fremtidens elektriske fly, der skal nedbringe kulstofudledningen fra luftfarten.

Nu melder endnu et nordisk land sig ind i kampen for på sigt at gøre luftfarten mere klimavanlig. I Island har parlamentets miljø- og transportudvalg bedt regeringen om at samle en gruppe eksperter, der skal arbejde hen imod at skabe miljøvenlige indenrigsflyvninger fra 2030. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg.

Islands kompakte størrelse gør det velegnet til den første generation af elektriske fly, der vil have begrænset passagerkapacitet som følge af vægten af batterier. Islandske indenrigsruter er det perfekte marked til at teste elektriske fly, da alle ruter er på maksimum en times flyvning. Det mener Maria Fiskerud, som er projektleder for Nordic Network for Electric Aviation (NEA).

NEA er et initiativ fra 2019, hvor nordiske luftfartsaktører mødes for at fremme udviklingen af elektriske fly til luftfarten i de nordiske lande. Blandt medlemmerne i NEA er flyselskaberne SAS, Air Greenland, Finnair og Icelandair, ligesom eksempelvis de norske og svenske lufthavnsoperatører, Avinor og Swedavia, også er med i netværket.

Flere frekvenser med mindre elfly
Hos Icelandair er der stor begejstring for at bruge elektricitet til fremtidens passagerfly – især da Island har masser af grønne energikilder som geotermik (varme fra jordens indre, red.) og vandkraft. I dag bruger Icelandairs indenrigsflyselskab, Air Iceland Connect, fly af typerne Bombardier Q200 og Q400 med plads til henholdsvis 37 og 70 passagerer.

”Der er imidlertid mange projekter i gang til udvikling af fly til kortere afstande. At kunne bruge elektriske fly til indenrigsflyvninger ville ændre forretningen,” siger Jens Thordarson, kommerciel direktør i Icelandair.

Han forudser elektriske fly med cirka 20 sæder, der bruger lokal elektricitet. Der vil være et øget antal frekvenser med færre passagerer – sammenlignet med i dag – for at holde startvægten nede på de eldrevne fly. De største islandske lufthavne håndterede 653.000 indenrigspassagerer i 2019 ifølge lufthavnsoperatøren Isavia.

Norden er velegnet til elektrisk flyvning
I de større nordiske lande har der ligeledes været konkrete udmeldinger om, hvornår man forventer elektriske indenrigsflyvninger. Den finske lufthavnsoperatør, Finavia, forventer, at Finland vil have sit første elektriske fly på en indenrigsrute inden udgangen af 2020’erne. Og i Norge satser lufthavnsoperatøren Avinor på, at alle landets indenrigsflyvninger vil være med elektriske fly inden 2040.

I Sverige sigter Heart Aerospace mod at udvikle et eldrevet fly, der vil være designet til at forbinde afsidesliggende skandinaviske byer. Det har navnet ES-19 og vil ifølge selskabet kunne blive certificeret allerede i 2026. Flyet, der har 19 sæder, vil få en rækkevidde på cirka 400 kilometer, og det vil kunne lette fra startbane på kun 800 meter. Heart Aerospace er ligeledes en del af NEA.

Nordens kombination af adgang til vedvarende elektricitet, høj relativ velstand og geografi, der favoriserer mindre fly, vil være en lakmustest for levedygtigheden af kulstoffri flyvning mere generelt, lyder det fra Maria Fiskerud ifølge BNN Bloomberg.

”Dette er et godt sted i verden til at begynde at arbejde med elektrisk luftfart. Hvis vi ikke kan gøre det her, er det svært at se, hvor det kan gøres,” siger hun om ambitionerne om elektriske fly i nordisk luftfart.

 

Relaterede artikler:

Første elektriske flyvning i Norge

Elektriske fly mellem Oslo og København i 2040

Elektriske indenrigsfly i Finland inden 10 år