- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Google vil opkvalificere ledige danske luftfartsfolk

Google indleder i samarbejde med Tårnby Kommune et kursusforløb i digitale kvalifikationer for opsagte luftfartsmedarbejdere fra virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn.

Tusindvis af ansatte inden for dansk luftfart er de seneste måneder blevet opsagt som følge af coronakrisen. Hovedparten af de opsagte var beskæftiget i nogle af de omkring 500 virksomheder, som driver og servicerer luftfarten i Københavns Lufthavn, og nu får en del af disse medarbejdere en mulighed for at blive opkvalificeret til et nyt job.

Teknologigiganten Google er gået sammen med Tårnby Kommune om at give opsagte og ledige medarbejdere fra lufthavnens virksomheder en digital opkvalificering.

Det sker i jobcenteret i lufthavnen, hvor cirka 100 opsagte og ledige inden for områder som kontor og service vil gennemgå fire ugers kursus i digitale redskaber såsom hjemmesidedesign, sociale medier og webanalyse. Kursisterne kan herefter kalde sig Digital Koordinatorer.

Bygger på gennemprøvede metoder
“Lufthavnen er en livsnerve for både Tårnby, København og hele Danmark. Derfor har det været meget trist at se den lukke ned og rigtig mange dygtige mennesker miste deres arbejde som følge af coronakrisen. Vi håber at kunne hjælpe nogle af dem videre, så de kan komme ud og bruge deres evner – måske endda på en ny måde,” siger Googles danske direktør, Malou Aamund.

Indsatsen i Københavns Lufthavn bygger på gennemprøvede metoder fra flere end 30 forløb, som Google siden 2017 har gennemført i København, Esbjerg og Aarhus. Erfaringerne fra disse forløb viser, at næsten otte ud af 10 deltagere på kurserne er i såkaldt jobåbning fire uger efter endt forløb.

Kursusforløb for 25.000 danskere
For Google bliver projektet i Københavns Lufthavn samtidig startskuddet til en indsats, som i frem til udgangen af 2021 skal give 25.000 borgere og virksomheder et digitalt løft.

20.000 ansatte i virksomheder og 5.000 ledige vil i den forbindelse få styrket deres digitale færdigheder gennem korte, intensive kursusforløb.

“Et af svarene på coronakrisen bør være at sætte gang i et historisk løft af efteruddannelsen i Danmark. Og vi kan jo heldigvis se, det ikke behøver at være lange og opslidende forløb. Man kommer rigtig langt med korte og intensive kurser, som giver nogle helt hands-on digitale kompetencer til at tage med ud i de små og mellemstore virksomheder,” siger Malou Aamund.

 

Relaterede artikler:

Forhandlinger fører til færre CPH-afskedigelser

Dansk charterflyselskab i konkurs

SAS vil afskedige 5.000 ansatte