Greenland Express: Let-fly er pålidelige

Greenland Express har stor tillid til det tjekkiske Let L-410 fly, som man ønsker at anskaffe to eksemplarer af.

Greenland Express har på selskabets Facebook-side løftet sløret for, at det tjekkiske Let L-410 fly skal benyttes på indenrigsruterne i Grønland i løbet af sensommeren 2015

Som CHECK-IN.dk i går kunne berette, har flyet en dårlig ulykkesstatistik med 111 havarier med totalskader ud af samlet 1.138 producerede fly.

Men Greenland Express mener ikke, at det kan tages til udtryk for, at flyet er farligt at flyve med.

“Vi forventer, at de fabriksnye Let L-410, som vi ønsker at erhverve, vil opnå alle nødvendige godkendelser hos de danske luftfartsmyndigheder. Flytypen er godkendt af EASA og har været benyttet i adskillige år på dansk register,“ understreger administrerende direktør Gert Brask over for CHECK-IN.dk.

Greenland Express-direktøren får opbakning fra en pilot, der har kontaktet CHECK-IN.dk. Denne har selv 1.200 timers erfaring med flytypen og mener, at de mange ulykker skyldes utrænede piloter i de geografiske områder, hvor flyene i særlig høj grad er blevet anvendt.

“Jeg har selv 1.200 flyvetimer på en Let, og det er en meget pålidelig maskine og havde aldrig teknik. Grunden til, at de falder ned er, at de piloter der flyver dem i for eksempel Afrika ikke er trænet ordentligt, og en anden faktor er, at de baner, der opereres på er meget dårlige. Jeg har selv set, hvordan de fylder flyet helt op og flyver med overvægt. Så skal det gå galt,“ skriver piloten, der ønsker at være anonym.

Første fly klar senest om 10 uger
Ifølge Greenland Express er man langt i forhandlingerne om at købe to fabriksnye Let L-410 fly.

“Vi er i gang med de sidste forhandlinger og forventer at kunne modtage det første fly i løbet af otte til 10 uger. Det tager tid at få det ind på et AOC (driftslicens, red.) og få lært piloterne op. Vi har kontakt til en del danske piloter med over 1.500 timer på flytypen,“ forklarer Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Det dansk-grønlandske iværksætterselskab har dog endnu ikke egen driftslicens, hvorfor flyene eventuelt skal opereres at en flyoperatør med gyldigt AOC.

Gert Brask ønsker dog endnu ikke at afsløre, hvilken operatør, der eventuelt skal flyve de tjekkiske fly. Han peger blandt andet på BenAir i Stauning Lufthavn som en mulighed eller andre europæiske operatører, der måtte have erfaring med flytypen.