Med hjælp fra islandske og amerikanske investorer forventer Greenland Express at komme i luften i foråret 2014. En egentlig fusion skulle være på vej med et islandsk selskab.
Efter at have betalt dyre lærepenge på sit mislykkede forsøg på at få det virtuelle flyselskab Greenland Express i luften i løbet af 2013, er den grønlandskfødte iværksætter Gert Brask nu klar til at genoplive projektet.
I 2013 forsøgte Gert Brask sig i samarbejde med hollandske Silver Tiger Aviation og Delta Capita at få gjort planerne om at flyve fra Danmark til Grønland via Island luftdygtige, men i stedet endte samarbejdet brat, da investorerne trak sig ud, hvorefter Gert Brask stod alene tilbage med et tab på omkring en million kroner.
Planerne er stadig at benytte hollandske Denim Air som operatør med et Embraer E-190 fly.
“Det vi venter på er, at Denim Air får tilladelse til at flyve i arktiske områder. Det kræver en særlig tilladelse hos Trafikstyrelsen samt hos de hollandske myndigheder, hvor Denim Air har sin driftstilladelse,“ fortæller Gert Brask til CHECK-IN.dk.
Gert Brask forklarer, at tilladelsen er på plads fra hjemmestyret på Grønland, ligesom alt skulle være godkendt fra Trafikstyrelsen.
Vil fusionere med islandsk selskab
De nye investorer kommer ifølge Gert Brask fra Island og USA, og investoren fra Island skulle være relateret til et flyselskab.
“Vi forventer at kunne fusionere med det islandske selskab,“ siger Gert Brask uden dog at ville sætte navn på.
Han afviser også, at der kan være tale om WOW air, der netop har fået sin egen driftstilladelse (AOC, red.). Et pudsigt sammentræf er dog, at Greenland Express som binavn har registreret Wow Greenland.
Gert Brask afslører da også, at man i første omgang vil flyve under det hollandske AOC fra Denim Air. Herefter vil man søge sin egen driftstilladelse i Danmark, når fusionen er gennemført med det unavngivne islandske selskab.
Aftale på vej med GSA i København
På Greenland Express´ hjemmeside og Facebook-side har man allerede lovet flyvninger fra marts måned næste år. Men ligesom det var tilfældet i 2013, må man allerede nu udsætte tidspunktet for driftsstarten.
“Vi er 98 procent klar, men vi mangler blandt andet at søge slots, men det kan vi ikke før Denim Air har den særlige arktiske tilladelse på plads. Vi havde håbet på at kunne komme i gang i marts, men det bliver nok nærmere april,“ vurderer Gert Brask.
Salget håber man at kunne sætte i gang lige efter årsskiftet, selvom man oprindeligt havde satset på at salgsopstarten kunne ske i løbet af december måned.
Billetterne skal sælges via Greenland Express´ hjemmeside og samtidig har man fået tilknyttet GSA-virksomheden Discover the World Marketing til at hjælpe med markedsføring og forretningsplaner. Gert Brask oplyser, at selskabet får kontor hos Discover the World Marketing i København og har på sin Facebook-side allerede oplyst telefonnummeret hertil.
Aftalen mangler dog lige at blive bekræftet af modparten, der endnu ikke er helt klar til at tage imod henvendelser omkring Greenland Express.
”Vi har hjulpet Greenland Express med nogle rådgivningsopgaver, men en aftale er endnu ikke på plads,“ siger Johnny Schou, der er indehaver af Discover the World Marketing i Danmark.