- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Grønlandsk lufthavnsprojekt i turbulens

Ny lufthavn i det sydlige Grønland får måske en kortere landingsbane en oprindeligt planlagt. Udbud af anlægsarbejdet er annulleret, og nu skal der findes besparelser i projektet.

Planerne om at etablere en ny lufthavn i Qaqortoq som den ene af tre nye lufthavne i Grønland er løbet ind i problemer.

Kalaallit Airports, som skal anlægge, eje og drive de nye grønlandske lufthavne, annullerede i slutningen af august udbuddet af anlægsarbejderne til landingsbanen i Qaqortoq i det sydlige Grønland.

Det skete, efter at selskabet havde modtaget fem bud, som alle prismæssigt lå væsentligt over selskabets anlægsbudget. Entreprenørselskabet Munck-Gruppen kom ifølge Grønlands Radio – KNR med det bedste bud, men det lykkedes ikke de to parter at nå frem til en aftale trods måneders forhandlinger.

Kalaallit Airports planlægger derfor et nyt udbud af anlægsarbejderne i 2021, og har meddelt, at man vil forsøge at bringe omkostningerne for projektet ned. Selskabet vil blandt andet forkorte landingsbanen fra de oprindeligt planlagte 1.500 meter og samtidig gøre lufthavnsbygningerne mindre for at kunne holde sig inden for de økonomiske rammer.

Kortere bane kræver lovændring
Kalaallit Airports kan dog ikke uden videre forkorte landingsbanen. Et flertal i Grønlands Landsting – Inatsisartut – har vedtaget ved lov, at landingsbanen skal være 1.500 meter, og derfor skal landstinget vedtage en ny lov, hvis længden af landingsbanen skal ændres.

Ændringen af planerne har skabt røre blandt grønlandske politikere, og i sidste uge havde landstingets Finans- og Skatteudvalg indkaldt ministeren for boliger og infrastruktur, Karl Frederik Danielsen, til et åbnet samråd om sagen. Her ville ministeren dog ikke fremlægge tal om økonomien i projektet. Det vil han i stedet gøre på et fortroligt møde med Finans- og Skatteudvalget den 24. september.

Politikere i Qaqortoq protestere
I Qaqortoq er der stor utilfredshed med udsigten til, at landingsbanen i den nye lufthavn bliver kortere end oprindeligt planlagt, og borgmesteren i kommunen Kujalleq, hvor Qaqortoq er hovedbyen, har udsendt en pressemeddelelse, hvor hun protesterer mod planerne.

”Da Inatsisartut vedtog lufthavnsprojekterne, vedtog de også en 1.500 meters bane, så de udmeldinger om eventuel forkortelse af lufthavnen er ikke hensigtsmæssige og uacceptable,” siger Kiista P. Isaksen, borgmester i Kommune Kujalleq.

”Vi har derfor indkaldt Naalakkersuisoq for Infrastruktur (ministeren for infrastruktur, red.) til et møde i den kommende tid, og jeg ser frem til mødet, da vi har masser af ting at snakke om,” siger Kiista P. Isaksen.

Hun bakkes op af formanden for kommunens erhvervs- og arbejdsmarkedsudvalg: ”Vi kan ikke længere vente på lufthavnsbyggeriet i Qaqortoq, som har været undervejs i så mange år,” siger Simon Simonsen.

To af tre lufthavnsprojekter forsinket
Annulleringen af udbuddet af anlægsarbejderne betyder, at byggeriet af den nye lufthavn i Qaqortoq er udskudt et år, og nu først forventes at være færdig i 2024.

Til gengæld er anlægsarbejderne for de to andre nye lufthavne i Grønland – de internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat – for længst gået i gang.

Begge lufthavne skulle ifølge de oprindelige planer stå færdige i 2023, men byggeriet af lufthavnen i Ilulissat er blevet forsinket, og lufthavnen ventes nu først at kunne tages i brug i 2024.

Den samlede pris for de tre nye lufthavnsprojekter i Grønland vil ifølge planerne blive omkring 3,6 milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

Dansk lufthavnschef i bestyrelsen for grønlandske lufthavne

Ingen begrænsninger på internationale ruter til Grønland

Overvejer at ombygge grønlandske heliports til lufthavne