Ingen begrænsninger på internationale ruter til Grønland

Aftalen mellem Danmark og Grønland om nye grønlandske lufthavne indeholder ikke bestemmelser om den fremtidige internationale flytrafik, fastslår finansminister Nicolai Wammen.

Når Grønland om få år får to nye lufthavne med international flytrafik i Nuuk og Ilulissat, er spørgsmålet, hvilken rolle Grønlands nuværende hovedlufthavn Kangerlussuaq kommer til at spille i fremtiden.

Kangerlussuaq Lufthavn står i dag for hovedparten af den internationale flytrafik til og fra Grønland – heriblandt ikke mindst Air Greenland-ruten til København. Men vil Kangerlussuaq også skulle håndtere international trafik, når de to nye lufthavne efter planen er åbnet i 2023?

Det kan et brev fra selskabet bag de nye lufthavne, Kalaallit Airports International, til Grønlands Landsstyre rejse tvivl om.

Al passagertrafik til Nuuk og Ilulissat
I brevet fra den 13. august 2019 skriver Kalaallit Airports International, at selskabets passagerprognoser – som viser en årlig passagervækst på gennemsnitligt 3,5 procent – er baseret på en forudsætning om, ”at al international passagertrafik (bortset fra regional trafik Island og den nye lufthavn i Qaqortoq) sker via Nuuk og/eller Ilulissat”.

Det grønlandske folketingsmedlem Aaja Chemnitz Larsen fra partiet IA er blevet opmærksom på brevet og har via Folketingets Grønlandsudvalg spurgt finansmister Nicolai Wammen, om formuleringen i brevet betyder, at den danske stat og det grønlandske selvstyre har indgået en aftale om, at international beflyvning af Grønland ikke må ske til andre lufthavne end Nuuk og Ilulissat?

Svaret fra Nicolai Wammen er netop tilgået Grønlandsudvalget, og heri skriver finansministeren, at investeringsaftale og ejeraftalen mellem selvstyret, Kalaallit Airports Holding og den danske stat ikke indeholder ”bestemmelser om international beflyvning af Grønland.”

Finansministeren fastslår med andre ord, at der ikke noget i aftalen mellem staten, selvstyret og Kalaallit Airports Holding, der begrænser kommende international flytrafik til Grønland til de to nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat eller i øvrigt begrænser den internationale flytrafik til Grønland.

Medie: SAS og Norwegian overvejer Grønlandsruter
Den grønlandske avis Sermitsiaq skriver i en artikel søndag, at både SAS og Norwegian overvejer nu at udfordre Air Greenland på atlantflyvningen, når de nye lufthavne i Grønland åbner i 2023.

Af svaret fra finansminister Nicolai Wammen fremgår det i øvrigt, at der for nyligt er indgået en principaftale om Forsvarets brug af Kangerlussuaq Lufthavn efter 2023. Her er det aftalt, at det danske forsvar fortsat skal kunne være til stede og anvende lufthavnen, og at lufthavnen i et nærmere bestemt omfang også skal kunne anvendes af civile fly.

 

Relaterede artikler:

Grønlandsk lufthavnsaftale godkendt i Folketinget

Dansk entreprenør skal bygge grønlandske lufthavne

Grønland får selvstyreejet flyselskab