Grønlands minister for infrastruktur åbner muligheden for at anlægge landingsbaner i otte mindre byer, hvor der i forvejen er heliports. En konsulentrapport skal være på vej.
Det er ikke mere end et par uger siden, at Kalaallit Airports og Munck Gruppen underskrev en kontrakt om anlæggelse af nye landingsbaner i de grønlandske lufthavne i Nuuk og Ilulissat. Og nu kan der være endnu en lufthavnspakke på vej.
Da Grønland i oktober sidste år fik dannet en mindretalsregering, fik otte mindre grønlandske byer stillet i udsigt, at der eventuelt kunne anlægges mindre landingsbaner. Der er tale om byerne Tasiilaq, Ittoqqortoormiit, Nanortalik, Narsaq, Kangaatsiaq, Qasigiannguit, Qeqertarsuaq og Uummannaq, som alle i forvejen har en heliport.
Siden er der i kulissen blevet arbejdet på projektet. Det grønlandske medie Sermitsiaq.AG erfarer, at rådgivende ingeniører fra den danske virksomhed Orbicon i øjeblikket arbejder på en konsulentrapport, som de ønsker at aflevere inden efterårssamlingen slutter i Grønlands Landsting (Inatsisartut) den 20. september.
Oplysninger om banelængde og flytyper
Minister for infrastruktur i Grønland, Karl Frederik Danielsen, håber, at han kan uddybe, hvad de otte mindre grønlandske byer kan se frem til.
”Jeg håber, at jeg kan aflevere en rapport til Inatsisartutmedlemmerne inden efterårssamlingen slutter. Vi har aftalt med Orbicon, at rapporten skal indeholde informationer om landingsbanernes længde, pris og hvilken flytype, der kan bruges, hvis der bliver anlagt landingsbaner i de mindre byer,” siger Karl Frederik Danielsen til Sermitsiaq.AG.
Tiden vil således vise, hvorvidt Grønland får en række nye regionale lufthavne. Den grønlandske lufthavnsoperatør, Mittarfeqarfiit, driver i alt 13 lufthavne og 43 helikopterflyvepladser – herunder altså de otte føromtalte heliports.
Kontroversiel lufthavns-sag
Overvejelserne om at anlægge landingsbaner rundt om i de mindre grønlandske byer følger i kølvandet på den meget omtalte sag om anlæggelsen af de nye landingsbaner i lufthavnene i Nuuk og Ilulissat.
Landingsbanerne har været omdiskuteret, men faktum er, at kontrakterne blev underskrevet den 13. august, og anlægsarbejdet forventes at gå i gang om ganske kort tid. Begge nye landingsbaner vil blive på 2.200 meter, og de vil blive bygget med ILS (Instrument Landing System), der er præcisionslandingsudstyr. Derved kan flyene lande ved nedsat sigtbarhed.
Relaterede artikler:
Kontrakter om nye lufthavne er underskrevet