Grønt lys til endnu et Atlant-samarbejde

Delta Airlines har fået grønt lys til at købe en andel af Virgin Atlantic Airways og etablere et Atlant-samarbejde.

Det amerikanske justitsministerium og EU-Kommissionen har begge to givet grønt lys til, at Delta Airlines kan købe 49 procent af Virgin Atlantic Airways. En ejerandel som sælges af Singapore Airlines. De øvrige 51 procent ejes fortsat af Sir Richard Branson’s Virgin Group.

Begge myndigheder fandt, at der ikke var nogen konkurrenceproblemer i forbindelse med handlen, der nu skal have den endelige godkendelse hos det amerikanske transportministerium.

Delta Airlines betaler omkring 360 mio. dollars for de 49 procent af det britiske luftfartsselskab. Det primære formål med opkøbet er at kunne etablere et samarbejde mellem Delta Airlines og Virgin Atlantic Airways om den vigtige Atlanterhavs-trafik. Tanken er at de to selskaber skal dele udgifter og indtægter på en lang række Atlant-flyvninger uanset om ruterne bliver fløjet af Delta Airlines eller Virgin Atlantic.

Gik ud over SAS
På trods af stor vækst i især Asien, så er Europa-USA trafikken stadig det største interkontinentale marked. Derfor har adskillige amerikanske og europæiske flyselskaber gennem flere år arbejdet med at etablere samarbejder. Således etablerede American Airlines, British Airways og Iberia i 2010 et samarbejde, mens United, Air Canada, Lufthansa, Swiss, Austrian og Brussels har etableret det såkaldte Atlantic Plus Plus-samarbejde. Et samarbejde, der fornylig fik myndighedernes godkendelse på betingelse af at selskaberne skruede ned for deres samarbejder med andre selskaber. Det gik udover SAS, der måtte vinke farvel til en række tætte samarbejder med United, ligesom et mere end 18 år langt joint-venture med Lufthansa blev lukket ned.

Og endelig så har Delta Airlines gennem adskillige år arbejdet tæt sammen med Air France/KLM.

Vil vælge SkyTeam
Virgin Atlantic Airways står i dag uden for de tre store luftfartsalliancer. Men Sir Richard Branson luftede fornylig muligheden for, at Virgin Atlantic Airways alligevel skulle gå med i en alliance. Med Delta’s sandsynlige køb af Virgin og det intensive Atlanterhavs-samarbejde, så tyder ret meget på, at Virgin Atlantic Airways vil vælge Sky Team-alliancen, hvor Delta er et af de ledende medlemmer, hvis man en dag beslutter sig for at blive alliance-medlem. En ting er i hvert fald sikker. Virgin bliver aldrig medlem af oneworld-alliancen, da det er her ærkerivalen på den britiske hjemmebane, British Airways, hører til.