På Transavias hjemmeside kan man i øjeblikket vinde to flybilletter ved at deltage i en spørgeskemaundersøgelse. Præmien kan anvendes på ruter, som Transavia snart ikke flyver på længere.
Det hollandske lavprisflyselskab Tranavia´s exit fra Danmark er ikke uden skønhedsfejl. Selskabet har ikke tydeligt nok kommunikeret til kunderne, hvornår man kan få tilbagebetalt penge for allerede købte flyrejser.
Herudover overholder Transavia ikke EU-forordning 261/2004, hvori det hedder, at selskabet er forpligtet til at anvise alternativ transport ved flyaflysninger.
Men ikke nok med det. Når man besøger selskabets hjemmeside – hvad mange gør i øjeblikket for at finde ud af, hvordan man skal forholde sig, hvis man har bestilt en billet hos selskabet – så får man tilbud om at deltage i en bruger-undersøgelse.
Man skal give Transavia ca. 6 minutter af sin tid, hvorefter man kan vinde flybilletter med selskabet. Følgende tekst kommer lejlighedsvis op ved besøg på hjemmesiden:
“Kære besøger
Vi vil gerne bede om Deres hjælp til en undersøgelse om bruger venligheden af vor wesbite. Undersøgelsen tager ca. 6 minutter.
Ved at udfylde dette spørgeskema får De muligheden for at vinde returbilletter for 2 personer.
Vil de medvirke i vor undersøgelse? Ja / Nej“
Det kan virke grotesk at afvikle en brugerundersøgelse samtidig med, at mange rejsende skal bruge ekstra tid på at kontakte flyselskabet og finde alternative rejseløsninger. At Transavia ikke i tide har fjernet “pop-up“ invitationen til spørgeskemaundersøgelsen, må simpelthen være sjusk fra selskabets side.
At præmien samtidig er to flybilletter på selskabes rutenet, der i løbet af få måneder ikke længere inkluderer København, gør ikke sagen bedre.
Det må være en “ommer“, som det hedder på dansk. Og vel at mærke et dansk, der er mere formfuldendt end annoncens knap for “afslut“, der iselskabets danskeudgave hedder “sluiten“.