Gulf Air på vej ind i luftfartsalliance

Det store mellemøstlige luftfartsselskab Gulf Air er på vej ind i en af de tre store luftfartsalliancer. Det bekræfter selskabets kommercielle direktør overfor CHECK-IN.dk. Det bliver efter al sandsynlighed Oneworld, der får glæde af Gulf Air´s omfattende rutenetværk i Mellemøsten.

Mellemøsten er et svagt punkt hos de tre store globale luftfartsalliancer. Det er nemlig et geografisk område, hvor det hidtil ikke er lykkedes at få tilfredsstillende dækning indenfor de globale alliancers rutenetværk.

Men nu er det Bahrain-baserede Gulf Air tilsyneladende i spil til en af de tre store alliancer.

“Vi erstærkt interesseret i at være en del af en luftfartsalliance, hvorfor vi i øjeblikket forhandler med flere parter. Vi har i dag codeshare-aftaler med flere forskellige selskaber, eksempelvis American Airlines,“ fortæller Karim Maklouf, Chief Commercial Officer hos Gulf Air, til CHECK-IN.dk

American Airlines er et af de vigtigste selskaber i Oneworld-alliancen, der også har British Airways og Iberia som medlemmer. British Airways og Oneworlder heller ikke helt fremmed for Gulf Air, idet det arabiske luftfartsselskab deltager i prissamarbejdet omkring “oneworld global explorer fare“. Heruodver har British Airways frem til 1973 haft en aktiepost på 22 % i Gulf Air (daværende Gulf Aviation), hvorfor der er stærke bånd mellem kongedømmet Bahrain og det britiske luftfartsselskab.

“I løbet af de kommende 12 – 24 måneder vil Gulf Airblive en del af en luftfartsalliance,“ bekræfterKarim Maklouf.

Hos Oneworld har man i forvejen det jordanske Royal Jordanian som alliancepartner. SkyTeam vil i 2012 optage Saudi Arabian Airlines og Middle East Airlinessom nye medlemmer af alliancen, mens Star Alliance indtil videre må nøjes med Egyptair.

Tilbage står udover Gulf Airselskaber somEmirates, Etihad Airways, Qatar Airways og Oman Air som alliancefrie selskaber. Kun 4 ud af 24 medlemmer af Arab Air Carriers Organization (AACO) er i øjeblikket i eller på vej ind i en alliance.

Men Gulf Air med det bedst dækkende netværk i Mellemøsten vil helt klart være et attraktivt objekt for de tre store globale alliancer.Noget kynne tyde på, at Oneworld-samarbejdet i første omgang står bedst i kampen om at tiltrække det Bahrain-baserede luftfartsselskab.