Hamburg-flyselskab indstiller flyvningerne

Flyselskabet Hamburg Airways har foretaget en finansiel nødlanding. Selskabet har siden den 20. december indstillet samtlige flyvninger.

2014 går tilsyneladende også over i historien som et år, hvor finansiel uro sendte flere flyselskaber i knæ. I øjeblikket kæmper finske Snowbird Airlines for at komme på vingerne igen, og få dage før jul måtte Hamburg Airways opgive at flyve videre.

Det tyske flyselskab har en relativ kort historie bag sig. Det blev skabt på resterne af det tidligere Hamburg International, der måtte opgive i slutningen af 2010.

Skaberen af Hamburg Airways var Sergej Fieger, der var involveret i konkursen med tyske Blue Wings allerede i begyndelsen af januar 2010. Ifølge tyske medier var det kontakten med den russiske oligark og tidligere KGB-officer, Alexander Lebedew, der oprindeligt sikrede opbakningen til Hamburg Airways.

Hamburg Airways modtog sin driftstilladelse fra de tyske myndigheder den 28. marts 2011, og første flyvning fandt sted blot to dage senere. Det tyske flyselskab fik således omkring 1.350 dage i luften, førend det i første omgang måtte opgive at flyve videre.

31 destinationer fra tre baser
Da selskabet indstillede flyvningerne kort før jul, var der fire Airbus A320-200 fly i flåden med en gennemsnitsalder på 17 år.

Hamburg Airways har fløjet til 31 destinationer i Egypten, Tyrkiet, Grækenland og Spanien primært fra baserne i Hamburg, Hanover og Düsseldorf.

Der forlyder intet om, hvorvidt datterselskabet Hamburg International Technik GmbH (HIT) med lokation i Friedrichshafen vil blive berørt af de økonomiske problemer i moderselskabet.

Siden 2011 har selskabet været et 100 procent ejet datterselskab af Hamburg Airways og beskæftiger omkring 20 højt specialiserede ingeniører og flymekanikere.

HIT har licens til at udføre reparationer på Airbus A320-serien samt Boeing 737-fly. Udover moderselskabet Hamburg Airways betjener man også kunder som Aer Lingus og Germania Airlines.