Har DSB opgivet at konkurrere med indenrigsflyvning?

I de senere år har indenrigsflyvning presset togtrafikken i takt med, at priserne er faldet til et niveau, der svarer til en togbillets pris. Men ifølge DSB er bilen stadig hovedkonkurrent, mens den nationale nationale lufttrafik for en gangs skyld ikke nævnes i seneste periodemeddelelse fra DSB.

En flybillet fra København til Aalborg kan ofte fås til bare 200 kr. En tilsvarende tur med toget kani en række tilfældekoste op til flere hundrede kroner ekstra. Derfor må man konstatere, at luftfartsselskabernes priskonkurrence har gjort, at segmentet for indenrigsflyvninger er blevet en reel konkurrent til flere af DSB’s ruter, herunder især København-Aalborg.

Alligevel et det tilsyneladende ikke et emne, man længere ofrer stor opmærksomhed hos DSB, der forleden fremlagde selskabets regnskab for tredje kvartal.DSB startede ellers året med i flere pressemeddelelser at udfordre indenrigsflyvningen.

Nuhverken nævner eller forholder DSB sig til den danske indenrigsflytrafik. I stedet vurderer selskabet i pressemeddelelsen i forbindelse med kvartalsregnskabet, at man forventer, at flere personer i de kommende år vil købe bil, og derfor skal DSB være ekstra gode til at få fat i kunderne. Men muligheden for, at flere og flere vil tage flyveren fra eksempelvis Aalborg eller Karuptil København grundet de lave priser på flybilletter, er ikke et element, som DSB forholder sig til i meddelelsen.

”Trængslen på vejene bliver ikke mindre af, at der kommer flere biler derud. Og hvis vi fortsat leverer et godt produkt, har toget den indbyggede fordel, at man som rejsende kan udnytte tiden bedre og mere effektivt. Den konkurrenceparameter bliver vigtigere over tid, i takt med at vores hverdag bliver mere presset,” udtaler DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen i pressemeddelelsen.

Aalborg Lufthavn har gennem deseneste par år oplevet en markant vækst på ruten til København, eftersom både SAS, Cimber Sterling og Norwegian flyver på ruten og dermed konkurrerer priserne ned tilniveauet for en togbillet på samme strækning. Og med en forskel på rejsetiden på 3-4 timer, har denne indenrigsflyrute tiltrukket en stor mængde passagerer de senere år.

DSB havde i 2010’s første ni måneder i alt 146 mio. kunder, hvilket er en stigning på fire procent i forhold til samme periode 2009.

Læs også:
DSB: “Vi tager kampen op med Cimber Sterling!“
DSB vil stjæle indenrigsflykunder

Foto: DSB´s administrerende direktør Søren Eriksen ofrer ikke længere indenrigsflyvningen opmærksomhed.