Harry og Solvej får selskab på Facebook

DSB har nu fået én fælles indgang på Facebook. Det skal være selskabets overordnede profilering på Facebook, selvom Harry og Solvej i forvejen optræder på mange forskellige Facebook-sider. Også DSB, toget og den kollektive trafik har talrige fan- og hadegrupper.

DSB er nu gået på Facebook med en samlet virksomhedsprofil. Dermed skaber DSBen samlet og fælles indgangtil DSB´s univers på Facebook.

Sociale medier som Facebook er stærkt brugerdrevne, hvorfor det kan være svært for en stor virksomhed at styre kommunikationen, hvis man ikke selv har en officiel profilering på det populære medie.

“DSB er jo i tæt kontakt med over en halv million kunder hver dag, og de er i høj grad også til stede på de sociale medier. Derfor skal vi naturligvis også være det på en professionel facon,“ forklarer DSB’s nye kommunikationsdirektør, Jakob Høyer.

DSB’s nye Facebook-profil er etableret i et tæt samarbejde mellem DSB Kommunikation, DSB’s kundecenter, Koncernmarketing samt en ekstern samarbejdspartner. Og DSB Kommunikation vil sikre, at der løbende er aktivitet på profilen og svare på henvendelser. Men også kundecenteret vil holde øje med profilen og besvare spørgsmål inden for de emner, som de i forvejen håndterer via telefon og mails.

Hidtil har DSB haft fire separate officielle profiler på Facebook:

DSB Wildcard (10.998)
DSB Orange (711)
S-more (512)
DSB labs (164)

Som det fremgår, er DSB Wildcard den mest populære med næsten 11.000 brugere pr. 22. november.

Den nye centrale Facebook-profil (www.facebook.dk/OmDSB) havde pr. 22. november kun registreret 606 brugere.

“Facebook giver DSB en unik mulighed og en ny, tidssvarende kanal til at følge med i, hvad der bliver sagt og debatteret om os, vores produkter og handlinger. Og vi vil givet få meget kritik at høre på profilen, men det er kritik, der ellers fremsættes andre steder, hvor vi måske ikke registrerer og agerer på den,“ siger Jakob Høyer og slår samtidig fast, at et højt antal fans på profilen ikke er et mål med profilen. “Det drejer sig mere om at vise nærvær og fungere som en ekstra service over for de kunder, som kommer til at følge os på Facebook.“

Inden for den seneste måned har cirka 2,5 millioner danskere logget på Facebook via deres computer eller mobiltelefon. Sidste år brugte voksne danskere samlet 233,6 millioner timer på Facebook. Det svarer til, at alle danskere over 15 år i gennemsnit brugte 16 minutter om dagen på Facebook.

Foto: DSB er nu på Facebook med én fælles indgang.