En pilot på et Piper-fly glemte at tjekke, om landingsstellet var slået ordentligt ud inden en landing på Anholt i august i år. Flyet endte med at havarere, men piloten slap med skrækken.
Hver sommer lander massevis af små privatejede propelfly på den 650 meter lange græsbane på Anholt, der er en populær ferieø i Kattegat.
For det ene af flyene endte turen til den lille ø i den forgangne sommer dog ganske anderledes end ventet, fremgår det af en havarirapport fra Havarikommissionen. Det var en Piper PA-28R-201 Arrow III (registrering SE-KMZ), der 2. august 2025 var af sted på en flyvning fra Varberg i Sverige til den danske ø.
Der var tale om en privat VFR-flyvning (visuelle flyveregler, red.) på omkring 60-70 kilometer mellem de to flyvepladser. Efter starten fra Varberg steg piloten til 3.000 fod (914 meter, red.) og satte kursen direkte mod Anholt.
Skred 50 meter på jorden
Under indflyvningen til bane 21 på Anholt reducerede piloten hastigheden til under 130 knob (240 kilometer i timen, red.) og slog landingsstellet ud. Piloten mærkede, at landingsstellet blev slået ud og observerede samtidig en reduktion i flyvehastigheden på grund af øget luftmodstand.
Piloten reducerede flyvehastigheden yderligere og satte fulde flaps til landing. Vidner på jorden bemærkede, at landingsstellet kun delvist var nede, men dette var piloten ikke klar over i situationen.
Normalt udfører piloten den såkaldte GUMPS-tjekliste (Gasoline, Undercarriage, Mixture, Propeller, Switches) før landing, men denne gang glemte vedkommende at tjekke landingsstellets indikatorer.
Da Piper-flyets hovedhjul satte sig på græsbanen, kollapsede landingsstellet, og det 34 år gamle fly skred cirka 50 meter på jorden, før det standsede. Efter at have fjernet sit headset lagde piloten mærke til lydadvarslen ”landingsstel ikke nede”.
Ingen personskade – skader på fly
Piloten var alene i flyet på turen til Anholt, og han slap uden skader i forbindelse med hændelsen, der af Havarikommissionen er blevet kategoriseret som ’alvorlig’. Piloten havde arrangeret en returflyvning for to venner fra Anholt til Varberg.
Piloten ankom imidlertid senere end planlagt til flyvepladsen i Varberg, og vedkommende følte en vis bekymring og stress over at skulle nå den planlagte afgangstid fra Anholt på returflyvningen.
Hændelsen på Anholt fandt sted klokken 16.30 – altså i dagslys – og under såkaldt visuelle meteorologiske forhold (VMC), der er fint vejr til visuel flyvning.
Piper-flyets propel fik skader, ligesom der skete mindre skader på højre side af flykroppen i området ved trinnet bag vingen. Herudover skete der mindre skader på den indvendige del af flaps’ne.
Vellykkede tests efter hændelse
Den såkaldte circuit breaker (afbryder, red.) til landingsstellets hydrauliske pumpe blev fundet aktiveret efter hændelsen. Da flyet blev løftet fra jorden, trak man i fritfaldshåndtaget, og landingsstellet blev slået ud.
Da flyet kom op på donkrafte, blev afbryderen til landingsstellets hydrauliske pumpe nulstillet, og landingsstellet blev herefter aktiveret tre gange, uden at afbryderen blev aktiveret. Det vides ikke, hvorfor afbryderen blev aktiveret under flyvningen.
Landingsstellets indikationssystem var funktionelt og viste korrekt under de udførte tests efter hændelsen. Der blev også udført en vellykket funktionstest af lydadvarselssystemet ”landingsstel ikke nede”.
Efter afslutningen af den indledende sikkerhedsundersøgelse af hændelsen på Anholt besluttede Havarikommissionen, at der ikke skulle foretages yderligere undersøgelser.
Relaterede artikler:
Motorfejl årsag til Cirrus-havari syd for Ringsted
Få hurtig adgang til artiklen
Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed