Airberlin havde ved konkursen 17 A330-200 langdistancefly, og 15 af disse flyver er i dag i drift hos eller på vej til seks flyselskaber i Europa og Asien.
Da airberlin den 15. august sidste år indgav konkursbegæring opererede selskabet 17 langdistancefly af typen Airbus A330-200 fra baserne i Berlin-Tegel og Düsseldorf Airport.
Frem mod den sidste flyvning den 27. oktober satte airberlin løbende de store langdistancefly på jorden, og dengang var der ingen, der vidste, hvilken skæbne de fremadrettet ville få. Leasingselskaberne ventede nemlig på en afklaring i forhold til, om andre flyselskaber ville overtage langdistanceaktiviteterne og eventuelt flyene.
Lufthansa har med datterselskabet Eurowings været med til at lukke hullet efter airberlin, så de mange langdistancefly kommer ikke til at trafikere de ruter, som airberlin har fløjet. I stedet er 15 af de 17 fly indtil videre havnet hos seks andre flyselskaber, mens det endnu ikke er afklaret, hvad der skal ske med de to ældste fly. Det viser data fra Planespotters.net.
Seks flyselskaber
De første to fly er allerede på vingerne. Sidst i januar blev D-ALPB leveret til Virgin Atlantic Airways som G-VMIK, og flyet har nu fået navnet Honky Tonk Woman hos det britiske flyselskab. I begyndelsen af februar havnede D-ALPA også hos Virgin, og dette fly har under registreringen G-VMNK fået navnet Daydream Believer. Endelig skal D-ALPF som Scarlet O’Hara også snart i luften for Branson-selskabet som G-VWND.
Men det er ikke Virgin Atlantic Airways, der har overtaget de fleste af det tyske flyselskabs A330´ere. Det er i stedet Malaysia Airlines, der via leasingselskabet AerCap har sikret sig seks fly, der frem til konkursen har været opereret for airberlin. Det asiatiske oneworld-selskab har overtaget de yngste langdistancefly, der er mellem otte og 11 år gamle.
Mens seks af flyene havner i Malaysia, så er vil hovedparten skulle beskæftiges i Europa. Udover tre fly til Virgin Atlantic, vil den spanske ACMI-operatør Wamos Air modtage to fly, og Evelop, der er et spansk charterflyselskab, har også sikret sig en A330 fra airberlin-flåden.
Endelig vil TAP Portugal overtage et enkelt fly, mens Orly-baserede Aigle Azur har to A330-fly på vej. Aigle Azur er ejet af kinesiske HNA Group sammen med David Neelaman, der i forvejen har kapitalinteresser i brasilianske Azur samt TAP Portugal.
Relaterede artikler: