- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Her er de 10 mest turbulente flyruter i verden

De 10 mest turbulente flyruter i verden fordeler sig på to kontinenter med store bjergkæder. Særligt én by har flere flyruter, der er udsat for fænomenet, som generelt kun bliver værre.

Turbulens er en helt almindelig ting, når man flyver af sted på himlen i et fly, men der kan være stor forskel på, hvor slem turbulensen er.

Turbulenssporingssitet Turbli har analyseret, hvilke flyruter der har størst tendens til at blive udsat for turbulens. Og listen over de 10 mest turbulente ruter i verden viser en klar tendens til, hvor disse findes.

Således er seks af verdens mest turbulente flyruter i Sydamerika, mens de øvrige fire ruter findes i Asien. Det viser analysen, som er behandlet af CNN.

Santiago med flere turbulente ruter
Turbli bruger en såkaldt eddy dissipation rate (EDR) for at kvantificere sandsynligheden for turbulens. Dette er en måling af atmosfærisk turbulens, som er uafhængig af flyets egenskaber. Det er samtidig standardmålingen for luftturbulens, der bruges af International Civil Aviation Organization (ICAO) og World Meteorological Organization (WMO).

De 10 mest turbulente flyruter i verden i 2024 var følgende med EDR-scoren i parentes – begyndende med den mest turbulente:

Mendoza-Santiago (EDR 24.68), Cordoba-Santiago (20,21), Mendoza-Salta (19,82), Mendoza-San Carlos de Bariloche (19.25), Kathmandu-Lhasa (18.81), Chengdu-Lhasa (18.64), Santa Cruz-Santiago (18.59), Kathmandu-Paro (18.56), Chengdu-Xining (18.48) og San Carlos de Variloche-Santiago (18.47).

Alt under en EDR på 20 betegnes som ”let” turbulens, mens værdier mellem 20 og 40 er ”moderat”. Santiago, der er hovedstad i Chile, er dermed repræsenteret på fire af verdens mest turbulente flyruter. Og to af disse ruter er således moderat turbulente.

De tre mest turbulente ruter i Europa i 2024 havde alle en schweizisk by som den ene af de to byer. Således var Nice-Genève den mest turbulente med en EDR-score på 16.07, mens Nice–Zürich (EDR 15.49) og Milano–Zürich (EDR 15.41) indtog henholdsvis anden- og tredjepladsen.

Mere og kraftigere turbulens
I Sydamerika ligger Andesbjergene, der har stor betydning for de flyruter, der krydser denne. Ligesom tilfældet er med Himalaya-bjergkæden i Asien og Alperne i Europa. Flyvninger over eller i nærheden af bjerge kan generelt forårsage turbulens på grund af den måde, som vinden interagerer med terrænet.

Luft kan sammenlignes med vand, der fosser ned ad en flod. Uforstyrret løber vandet glat, men hvis det støder på en forhindring – som en stor sten – bliver vandet turbulent. På samme måde har bjerge en effekt på den måde, som luften bevæger sig.

Det er sjældent, at turbulens forårsager dødsfald, men i maj 2024 skete det på en flyvning med Singapore Airlines fra London-Heathrow til Singapore. Det var første gang siden 1997, at en person døde på en flyvning som følge af turbulens.

Ifølge CNN ser turbulensen generelt ud til at være stigende – især på nogle af de mest trafikerede flyruter – og den ser ud til at blive værre på grund af jordens opvarmning.

 

Relaterede artikler:

Her er de 10 mest turbulente flyruter i Europa

En død og 30 kvæstet efter turbulens

Turbulens: Ekstremt sjældent med dødsfald