På under seks måneder vil Lufthansa fra 1. december introducere sin nye Premium Economy-klasse på 28 langdistanceruter. Det er første gang i 35 år at selskabet lancerer en ny serviceklasse.
Lufthansa er et af de mest populære selskaber, når rejsende flyver mellem Danmark og oversøiske destinationer med et flyskifte i en af de store europæiske trafikknudepunkter undervejs. Og fra 1. december får Lufthansas passagerer mulighed for at flyve på selskabets helt nye Premium Economy-klasse.
Introduktionen er fremrykket fra 10. december til 1. december og udvidet fra at omfatte otte ruter til at omfatte ni ruter. Samtidig har Lufthansa fremlagt en plan for udrulningen af den nye serviceklasse på i alt 28 langdistanceruter fra Frankfurt og München over en periode på knap seks måneder. Se hvilke ruter og hvornår i skemaet i bunden af artiklen.
En årrække
Flere andre flyselskaber har tilbudt dette mellemklasseprodukt i en årrække. Det er blandt andet tilfældet med SAS, der i dag kalder produktet for SAS Plus på sine langdistancefly, men tidligere blev produktnavnet Economy Extra benyttet.
Hos SAS er konfigurationen 2-3-2 i selskabets Airbus-fly, og den samme konfiguration har Lufthansa valgt. På Boeing 747-flyene bliver det dog en 2-4-2 konfiguration. Afstanden mellem sæderne er 38 tommer ligesom hos SAS, men herefter hører lighederne også op.
Lufthansa har valgt et sæde, der er op til tre centimeter bredere end de nuværende Economy-sæder, og bredden er yderligere udvidet med 10 centimeter, da hvert sæde har et stort armlæn og et konsol mellem sæderne.
“Vores Premium Economy Class vil skabe en fuldstændig ny rejseoplevelse, der kombinerer komfort med billetter, som man har råd til at betale. Sæderne giver op til 50 procent mere plads end i Economy Class, og det vil positionere os i premium-segmentet med de øvrige internationale konkurrenter,“ sagde Lufthansas koncerndriftsdirektør Jens Bischoff ved præsentationen af den nye serviceklasse i marts i år.
Lufthansa opgraderede for et år siden selskabets Business Class med nye flatbed-sæder, og det betød, at der blev et noget større gab mellem selskabets økonomiklasseprodukt og den nye eksklusive Business Class. Derfor håber Lufthansa, at den nye Premium Economy Class vil lukke dette gab ganske effektivt.
Måltid på porcelæn
Det er ikke kun sæderne Lufthansa opgraderer, da Premium Economy-passagerer også vil kunne medtage 2 x 23 kg bagage, ligesom der vil være adgang til Lufthansa Business Lounges for et tillæg af 25 euro, eller godt 190 kroner. Ombord får man en velkomstdrink, vandflaske og det såkaldte “amenity-kit“. Herudover serveres måltiderne på porcelæn, mens IFE-systemet er indrettet med 12 tommers touch-fladskærme.
Lufthansa understreger, at produktet rent prismæssigt vil være tættere på Economy Class end Business Class. Således skal passagererne forvente at betale et tillæg på 600 euro, eller cirka 4.500 kroner for en returbillet fra Europa til Asien eller Nordamerika.
Startdato | Rute | Flytype |
01DEC14 | Frankfurt – Beijing | 747-8I |
01DEC14 | Frankfurt – Buenos Aires (until 28MAR15) | 747-8I |
01DEC14 | Frankfurt – Chicago | 747-8I |
01DEC14 | Frankfurt – Hong Kong | 747-8I |
01DEC14 | Frankfurt – Los Angeles | 747-8I |
01DEC14 | Frankfurt – Mexico City | 747-8I |
01DEC14 | Frankfurt – Sao Paulo | 747-8I |
01DEC14 | Frankfurt – Seoul | 747-8I |
01DEC14 | Frankfurt – Washington Dulles (LH418/419) | 747-8I |
28JAN15 | Munich – Hong Kong | A340-600 |
28JAN15 | Munich – Shanghai Pu Dong | A340-600 |
28JAN15 | Munich – Tokyo Haneda | A340-600 |
11FEB15 | Munich – Seoul Incheon | A340-600 |
29MAR15 | Frankfurt – Beijing | A380-800 |
22APR15 | Frankfurt – Delhi | 747-8I |
22APR15 | Frankfurt – Houston | A380-800 |
22APR15 | Frankfurt – Johannesburg | A380-800 |
22APR15 | Frankfurt – Miami | A380-800 |
22APR15 | Frankfurt – New York JFK (LH400/401) | A380-800 |
22APR15 | Frankfurt – San Francisco | A380-800 |
22APR15 | Frankfurt – Shanghai Pu Dong (LH728/729) | A380-800 |
22APR15 | Frankfurt – Singapore | A380-800 |
12MAY15 | Munich – Beijing | A340-600 |
12MAY15 | Munich – Los Angeles | A340-600 |
12MAY15 | Munich – Mexico City | A340-600 |
12MAY15 | Munich – Newark | A340-600 |
12MAY15 | Munich – San Francisco | A340-600 |
12MAY15 | Munich – Sao Paulo | A340-600 |
Kilde: airlineroute.net