Business Class-kabine i A330-200-flyet 9H-HFJ. (Foto: Hi Fly)

Hi Fly har øget flåden med to Airbus A330

Portugisiske Hi Fly, der i det afsluttede sommertrafikprogram har beskæftiget en Airbus A330 på vegne af SAS, har fået yderligere to langdistancefly i flåden.

Fra den 1. juni til den 28. oktober i år var det portugisiske Hi Fly, der opererede på vegne af SAS på rutenummer SK943/944 København-Chicago-København.

Hi Flys maltesiske datterselskab benyttede en seks år gammel Airbus A330-300 på ruten, og nu er der kommet yderligere to fly i flåden hos Hi fly Malta, der er produktionsselskab for den portugisiske wetlease-og charteroperatør. 

Det er dog fly af lidt ældre dato og i en anden konfiguration, end det fly, som SAS wetleasede i sommer. Begge fly er af typen Airbus A330-200 (registrering 9H-HFJ og 9H-HFK), der oprindeligt blev leveret til indiske Kingfisher Airlines i 2008 og sidenhen også har været omkring Turkish Airlines.

Flyene er hos Hi Fly blevet indrettet i en konfiguration med 269 sæder fordelt med 18 sæder i Business Class og plads til 251 passagerer i Economy-kabinen. 9H-HFK er endnu ikke leveret, mens 9H-HFJ blev idriftsat 30. september, hvor der blev gennemført to rundture til Chania for Novair fra henholdsvis Billund og København.

Supplerer eksisterende flåde
Airbus A330-200 er den langtrækkende udgave af de ældre A330’ere med en rækkevidde på 13.450 kilometer med cirka 250 passagerer om bord. Derimod har A330-300, som SAS benytter, en rækkevidde på 11.750 kilometer med en konfiguration på omkring 280 passagerer.

“Vi er glade for at tilføje disse to nye Airbus A330-200 til vores eksisterende flåde. De er det perfekte supplement til vores portefølje og vil give os mulighed for at tilbyde et endnu bredere udvalg af muligheder for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter vores tjenester fra hele verden,” siger Antonios Efthymiou, der er relativt nyudnævnt CEO for Hi Fly.

Hi Fly har i øjeblikket otte fly i drift, henholdsvis fire A330-200, en A330-300 samt tre A340-300. Flyselskabet hævder, at der er kommet et nyt fly i flåden i hvert kvartal efter coronapandemien, og at det vil fortsætte frem til udgangen af 2024.

 

Relaterede artikler:

SAS følger op på kritik af wetlease-partner

Her er vikarflyet til SAS’ Chicago-rute

Officielt: SAS wetleaser Airbus A330 fra Hi Fly