- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Hi Fly har ombygget A380’er til fragtfly

Luftfartsverdenen har fået sit allerførste fragtfly af typen Airbus A380.

Flyet er dog ikke født som fragtfly, men det er i stedet en passagerversion af megajumboen, som midlertidig er blevet omdannet til at kunne transportere fragt. Selskabet bag er Hi Fly, der har kunnet se et potentiale i at flyve med mere let fragt under coronapandemien.

Flyet har tidligere fløjet med passagerer hos Singapore Airlines, men kom i juli 2018 til det portugisiske wetleasing-flyselskab. Hi Fly har siden wetleaset det ud til flere forskellige flyselskaber, herunder eksempelvis Norwegian, der har haft et behov for at benytte flyet i en bestemt periode.

Den nuværende coronakrise har dog betydet, at efterspørgslen på at wetlease fly er faldet, og Hi Fly har derfor set på andre muligheder. Flyet blev således ombygget til fragtfly, da der har været et stigende behov for at flyve let fragt rundt i verden – herunder eksempelvis ansigtsmasker.

Fragt på alle tre etager
For at gøre plads til ekstra fragt i A380’eren har Hi Fly fjernet alle Economy-sæder, mens First- og Business-sæderne fortsat er i flyet. Sæderne i den bageste ende på øverste etage er fjernet, ligesom de bageste to-tredjedele sæder på hovedetagen er fjernet. Det betyder således, at Hi Fly kan transportere fragt på alle tre etager i den store A380.

Øverste etage i Hi Flys midlertidige A380-fragtfly. Foto: Hi Fly

De to øverste etager, hvor der altså normalt er fyldt med passagerer, har en fragtkapacitet på 164,56 kubikmeter, fremgår det af en flot oversigt fra Hi Fly. 16,25 kubikmeter i kabinehylderne og 148,32 på gulvet. I det normale fragtrum i bunden af flyet er der plads til i alt 133,3 kubikmeter fragt.

A380’eren kan hermed transportere i alt over 300 kubikmeter fragt, og hvor den maksimale vægt må være tæt på 60 ton.

Omfattende arbejde at ombygge en A380
Da Airbus i februar 2019 meddelte, at produktionen af A380 stopper i 2021, stod det samtidig klart, at der aldrig ville blive bygget et fragtfly af denne type. Hi Fly har imidlertid fundet en form for løsning og vist, at det kan lade sig gøre at flyve med mere fragt end normalt i en Airbus A380.

Når et passagerfly skal omdannes til fragtfly, er der en masse papirarbejde, før fragten kan lastes om bord. Dette skal være med til at sikre, at det er sikkert at anvende flyet til fragtflyvninger. Den øverste etage har eksempelvis en maksbelastning, og gulvet er her inddelt i forskellige firkanter, hvor maksvægten står påskrevet.

Hi Flys Airbus A380 har registrering 9H-MIP og er 13 år gammelt. Flyet har fire Rolls-Royce Trent 900-motorer, og der er sædvanligvis plads til 471 passagerer fordelt på tre klasser.

 

Relaterede artikler:

Hifly modtager to Airbus A380

HiFly lander første kunde til A380

70 Norwegian-flyvninger med A380