(Foto: Air France)

Hjælp til danske fodboldfans i Polen og Ukraine

UEFA og EU-kommissionen vil sikre, at fodboldfans, der skal til de kommende ugers EM-slutrunde i Polen og Ukraine, får bedst mulig hjælp til at forberede og planlægge rejsen. Et online-servicecenter vil svare på spørgsmål om EU-forbrugerrettigheder.

Der kan forventes op imod 6.000 danskere i Ukraine, når det danske fodboldslandshold spiller de indledende kampe i Kharkiv og Lviv fra den 9. til den 17. juni.

I alt 16 procent, eller minimum 6.000,af det samlede antal udbudte billetter til de respektive landes kampe skal tilbydes det nationale fodboldforbund. Det er således DBU, der administrerer billetsalget i Danmark, hvorboldspilunionen har valgt at sætte lidt over halvdelen til salg offentligt. Denanden halvdel forbeholdes til DBU, unionens sponsporer og partnere samt de danske fodboldklubbersamt foreningenDe Danske Roligans.

Dermed er der mulighed for at opleve en mindre invasion af danskere, der ved hjælp af charterfly, men også i et vist omfang med rutefly, vil opleve de danske kampe på nært hold i de ukrainske byer.

Der har forud for EM-slutrunden været talt meget om manglende sikkerhed og skyhøje hotelpriser. Det er også årsagen til, at Danmarks billetkvoter ikke forventes at blive udnyttet fuldt ud.

EU-kommissionen har et ønske om at hjælpe de mange EU-borgere, der i løbet af de kommende uger besøger værtsnationerne Polen og Ukraine.

Hjemmeside skal informere
Derfor har det europæiske fodboldforbund UEFA sammen med EU-kommissionen lanceret en fælles hjemmeside, EU-TOPTIPS for rejsende fodboldfans. Her kan fodfoldfans finde gode råd samt forberede og planlægge deres rejse til Polen og Ukraine.

Fra hjemmesiden vil der være adgang til at kontakte et online-servicecenter, som vil besvare spørgsmål vedrørende generelle EU-forbrugerrettigheder på 23 forskellige sprog, mens Infoline, som er styret af den polske forbrugerorganisation Federacja Konsumentów vil yde juridisk assistance på engelsk til rejsende, der måtte støde ind i problemer af forbrugermæssig karakter i Polen.

“Fans kan finde tips og råd til, hvordan de håndterer de problemer, de kan rende ind i som forbruger, herunder forsinkede fly, mistet bagage eller hoteller, der ikke lever op til standarden beskrevet i brochuren,“ forklarer EU-kommissær John Dalli om initiativet.

De mange gode råd og tips er sikkert velmente. Men som fodboldfan under en så massiv sportsbegivenhed som en EM-slutrunde, vil det været svært at undgå flaskehalse i transporten, hvilket ofte medfører forsinkelser. Samtidig er der utallige lokale lykkeriddere, der vil forsøge at suge flest mulige penge ud af fodboldfans fra de europæiske lande, der har deltagende hold i slutrunden.

Links:

EU-TOPTIPS for rejsende fodboldfans

DBU – Turen går til EM