- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Høje brændstofomkostninger holder Finnair i rødt

Finnair kom ud af 2022 med et driftsunderskud på 1,5 milliarder kroner. De høje brændstofomkostninger kostede alene selskabet omkring 2,8 milliarder kroner.

Finnair må for tredje år i træk offentliggøre et årsregnskab med røde tal på bundlinjen som følge af COVID-19, og i 2022 har krigen i Ukraine og de høje brændstofpriser også spillet en stor rolle.

Finnair øgede i 2022 omsætningen i forhold til 2021 med 181 procent til 2,357 milliarder euro, hvilket svarer til næsten 17,6 milliarder danske kroner.

Driftsresultatet landede på et minus på 200,6 millioner euro (1,5 milliarder kroner), hvoraf de høje brændstofomkostninger inklusive valuta- og hedgingomkostninger påvirkede resultatet med 375 millioner euro, eller godt 2,8 milliarder kroner.

“Den betydelige usikkerhed i Finnairs driftsmiljø fortsætter, da prisen på brændstof er høj, og længden af ​​den russiske luftrumslukning samt inflationens påvirkning af efterspørgsel og omkostninger er uklar,” skriver Finnair i en kommentar i årsrapporten.

Vejen mod rentabilitet er lang og hård
Trods det massive underskud er der også lyspunkter hos det finske Oneworld-selskab. Det lykkedes nemlig at levere et positivt kvartalsresultat på 53,3 millioner euro (398 millioner danske kroner) i fjerde kvartal af 2022, hvilket er første gang siden slutningen af 2019. Det var især valutamedvind i forhold til den amerikanske dollar, der bidrog til dette.

“Dette er endnu et vigtigt skridt i den rigtige retning, men vejen mod rentabilitet for et helt år er lang og fuld af udfordringer i driftsmiljøet,” understreger koncernchef Topi Manner.

I 2023 forventer Finnair at udbyde et sted mellem 80 og 85 procent af kapaciteten fra 2019 målt i passagersædekilometer, og det er stigningen i trafikken på de kinesiske ruter samt potentielle wetlease-aftaler, der skal drive dette.

Ingen COVID-påvirkning efter sommeren
Koncernchefen peger på, at flere af selskabets nøglemarkeder er ved at rette sig. Japan er genåbnet, og Kina lempede sin restriktive COVID-19-politik i december, hvormed det er muligt at genstarte det vigtige kinesiske marked i løbet af 2023.

“Virkningerne af pandemien er derfor ved at aftage, og vi mener, at de relaterede rejserestriktioner efter sommeren ikke længere vil påvirke vores drift på nogen af ​​de ruter, vi driver.” vurderer Topi Manner.

Med denne udvikling som bagtæppe kan Finnair i 2023 fortsætte arbejdet med at genoprette lønsomheden, og målet er at nå en overskudsgrad på mindst fem procent fra midten af 2024. 

Finnair vil dog ikke give nogen guidance til markedet på nuværende tidspunkt. Selskabet forventer at omsætningen i 2023 vil blive øget betydeligt, især i første halvdel af året, da den tilsvarende periode året var præget af COVID-19-restriktioner og luftrumslukningen over Rusland. Omsætningen vil dog ikke nå niveauet fra 2019, og Finnair giver ikke yderligere informationer før rapporten for første kvartal af 2023 foreligger.

 

Relaterede artikler:

Finnair løfter sløret for selskabets nye strategi

Finnair tvunget til at ændre strategi

Finnair-underskud på 3,9 milliarder kroner