En omstrukturering af rutenetværket, færre fly og besparelser på blandt andet personalet er nogle af elementerne i Finnairs nye strategi, der skal gøre selskabet konkurrencedygtigt igen.
Tidligere på året kunne Finnair fortælle, at flyselskabet havde set sig nødsaget til at påbegynde arbejdet med at lægge en ny strategi. Årsagen til det var, at såvel krigen i Ukraine som COVID-19-restriktionerne på det asiatiske marked er en udfordring for selskabet.
Et af de store omdrejningspunkter for Finnairs forretning har hidtil været Asien-flyvningerne, men restriktioner i forbindelse med pandemien har vanskeliggjort passagertrafikken og et overflyvningsforbud over Rusland har forlænget længden af flyvningerne med mellem 15 og 40 procent, kostet mere brændstof og dermed gjort det svært at udnytte flyene optimalt.
Koncernchef Topi Manner fra Finnair fortæller i forbindelse med præsentationen af strategien om de vigtige markeder i Asien, at Japan er ved at åbne igen, men markedet i Kina fortsat er så godt som lukket. Selskabet begynder dog at se tegn på, at de kinesiske myndigheder tager små skridt til at åbne lidt mere op.
I lyset af den ændrede konkurrencesituation og at vigtigheden af de enkelte markeder har ændret sig på baggrund af omstændighederne, har Finnair nu præsenteret den strategi, der skal være retningsgivende for flyselskabet i den kommende tid.
Vil reducere antallet af fly
Finnair oplyser, at den nye strategi har det overordnede mål, at den skal danne fundamentet for et konkurrencedygtigt flyselskab, der i midten af 2024 kan opnå et driftsresultat, der er sammenligneligt med tiden før pandemien.
For at opnå dette vil Finnair justere i netværket således, at det i højere grad bliver ”geografisk afbalanceret”, hvor Europa og Asien, Indien og Mellemøsten samt Nordamerika bliver forbundet via selskabets primære hub i Helsinki.
Finnair ønsker derudover også at fastholde en styrkeposition på finske indenrigsflyvninger, og udviklingen både indenrigs og internationalt skal understøttes af en mindskning af flåden således, at denne tilpasses og optimeres til den nye netværksstruktur.
Yderligere er det et fokuspunkt i den nye strategi, at enhedsindtægterne skal styrkes. Det skal ske gennem flere digitale tilbud, udvikling af konkurrencedygtige produkter og ved at tilbyde kunderne flere valgmuligheder.
Besparelser venter forude
I tillæg hertil betyder den nye strategi også, at Finnair i fremtiden i højere grad vil søge at skabe værdi på baggrund af fælles selskaber med andre virksomheder samt de samarbejdsmuligheder, der er i Oneworld-luftfartsalliancen.
Et eksempel på det er, at Finnair allerede har annonceret, at selskabet i slutningen af året vil åbne nye ruter til Doha fra Helsinki, Stockholm samt København i samarbejde med Qatar Airways, der også er medlem af alliancen.
Et andet kernepunkt i strategien bliver, at Finnair ønsker at foretage besparelser for at nedbringe produktionsomkostningerne med cirka 15 procent fra det niveau, som de var på i 2019. Det gælder dog ikke for brændstof, oplyser flyselskaber, men man medregner de besparelser på 200 millioner euro (1,4 milliarder kroner), som er blevet foretaget siden 2019.
Det skal tjene til at øge konkurrencedygtigheden på tværs af de markeder, hvor flyselskabet er aktivt, samt være med til at sikre, at der er midler til rådighed, som kan benyttes til at investere i fremtiden. Derudover er det også et element i strategien, at Finnair vil gå foran i forhold til at skabe en mere bæredygtig luftfartsbranche.
Ændrede arbejdsvilkår og mulig outsourcing
Besparelserne på produktionsomkostningerne vil også betyde, at udgifterne til personale skal nedbringes, fortæller Finnair. Flyselskabet vil derfor snart påbegynde drøftelser med de ansatte om, hvordan det skal foregå.
Selskabet nævner selv, at det kan betyde, at der skal ændres i arbejdsvilkårene, outsourcing af kabinearbejdet eller andre funktioner på visse ruter samt at medarbejderne i højere grad skal varetage delte funktioner fremover.
Ifølge Topi Manner vil Finnair forhandle om besparelser med alle personalegrupper, og koncernchefen vil ikke afvise, at det kan blive nødvendigt at afskedige medarbejdere. Andre besparelser skal findes gennem forhandlinger med leverandører, ændringer i driften samt optimeringer af selskabets bygninger.
Forventer gennemgribende ændringer
Topi Manner lægger ikke skjul på, at det vil kræve store forandringer at implementere den nye strategi, men han stoler dog på, at det vil lykkes.
”Vores mål er at bygge et slankere Finnair, der atter kan blive rentabelt, ligesom selskabet var før pandemien. At indfri dette vil kræve, at vi foretager gennemgribende ændringer i alle dele af selskabet.”
“I løbet af de svære år under pandemien har vores team hos Finnair bevist, at de evner at tilpasse sig og skabe noget nyt selv under de sværest tænkelige omstændigheder, og jeg har fuld tiltro til, at vi nok skal nå vores mål, når vi nu fortsætter rejsen.”
Relaterede artikler:
Finnair opgiver fem oversøiske ruter fra Stockholm