- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Hongkong-flyselskab kan udfordre Cathay Pacific

Greater Bay Airlines er klar til at tage kampen op med Cathay Pacific i Hongkong. Selskabet har fået sin driftslicens og afventer at kunne gå i luften med Boeing 737-fly.

Et nyt flyselskab håber snart at kunne gå på vingerne fra Hongkong og indlede konkurrence med det etablerede Cathay Pacific.

Navnet på det nye flyselskab er Greater Bay Airlines, som blev præsenteret første gang i sommeren 2020 midt under coronakrisen. Hovedpersonen bag selskabet er fastlands-matadoren Bill Wong Cho-bau, der i forvejen ejer Donghai Airlines fra storbyen Shenzhen.

Ambitionen er at flyve til 104 destinationer på det kinesiske fastland og til destinationer i både Sydøstasien og Nordøstasien.

I begyndelsen af oktober i år modtog Greater Bay Airlines sin driftslicens (AOC), men selskabet afventer stadig få en air transport license. Dato for første kommercielle flyvning er derfor ikke fastlagt. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg.

Ingen bekymringer over fremtiden
Hongkong har været hårdt nedlukket under coronapandemien, hvilket har skabt store økonomiske problemer for Cathay Pacific. Hongkong er fortsat præget af strenge coronarestriktioner, mens Cathay har måttet se sine passagertal falde til blot fem procent af niveauet før krisen.

Greater Bay Airlines er imidlertid ikke skræmte af coronasituationen, da selskabet jo træder ind på markedet som helt nyt.

”Vi starter fra nyt, så vi har ikke nogen byrde eller bagage med,” siger Algernon Yau, administrerende direktør i Greater Bay Airlines, og han antyder samtidig, at COVID-19 har udjævnet spillereglerne.

Algernon Yau fortæller, at Greater Bay Airlines, der brander sig som et lavprisflyselskab, vil lukrere på et kæmpe marked i området omkring Hongkong. Greater Bay Area dækker således Hongkong, Macau og en række store byer i den sydlige Guangdong-provins. Et marked med omkring 86 millioner indbyggere.

”Nu starter vi alle fra samme sted. Når markedet genopretter sig, kan vi nemt indhente det og vil ikke blive efterladt,” siger Greater Bay-direktøren til Bloomberg.

Indleder driften med Boeing 737-fly
Cathay Pacific har tidligere udtrykt, at selskabet ikke lader sig skræmme af indmarchen og konkurrencen fra Greater Bay Airlines. En talsmand fra flyselskabet fortæller, at der er potentiale for masser af forretnings- og fritidsrejser, efterhånden som regionen fortsat udvikler sig.

Cathay Pacific og Hong Kong Airlines, et andet stort selskab i Hongkong, har ikke officielt protesteret over licensansøgningen fra Greater Bay Airlines. Men South China Morning Post har tidligere rapporteret på baggrund af anonyme kilder, at de to selskaber angiveligt har forsøgt at standse godkendelsesprocessen.

Hong Kong Airlines er det eneste flyselskab – foruden Greater Bay Airlines – i Hong Kong, der ikke er en del af Cathay-koncernen. Selskabet har også haft store udfordringer, da moderselskabet HNA Group har kæmpet med stor gæld fra begyndelsen af coronapandemien.

Når Greater Bay Airlines kommer i luften, vil det begynde med tre leasede Boeing 737-800. Flåden forventes udvidet til syv fly i slutningen af 2022 og over 30 fly i 2026.

 

Relaterede artikler:

Greater Bay Airlines bliver femte flyselskab i Hongkong

Over 30 nye lufthavne i Kina inden 2025

Officielt: Cathay Pacific overtager konkurrent