Hong Kong International Airport. Foto: Baycrest, CC 2.5

Greater Bay Airlines bliver femte flyselskab i Hongkong

På trods af coronakrisen har Greater Bay Airlines ansøgt om en driftstilladelse for at udfordre dominansen fra Cathay Pacific. Selskabet vil blive det femte flyselskab i Hongkong.

Coronakrisen hænger fortsat tungt over den globale luftfartsindustri, og tiden synes ikke inde til at lancere et helt nyt flyselskab. Og så alligevel kan der være et nyt selskab på vej i Hongkong.

Det kinesisk-støttede selskab Greater Bay Airlines har således ansøgt de civile luftfartsmyndigheder i Hongkong om at få en driftstilladelse (Air Operator Certificate, AOC, red.). Selskabet ønsker at tage kampen op med Cathay Pacific, der også har datterselskaberne Cathay Dragon og HK Express. Det fjerde flyselskab i Hongkong er økonomisk hårdt trængte Hong Kong Airlines.

South China Morning Post skriver, at Greater Bay Airlines sendte en ansøgning af sted i juli, og at den i øjeblikket bliver behandlet hos luftfartsmyndighederne. Det kan dog tage et par år, før flyselskabet får alle de nødvendige tilladelser på plads.

Den vigtigste aktør bag projektet er fastlands-matadoren Bill Wong Cho-bau, der i forvejen har Shenzhen-flyselskabet Donghai Airlines.

Vil fokusere på lavpris
Forventningen er, at Greater Bay Airlines skal operere efter en lavprismodel med flyvninger primært internt i Kina samt i Sydøstasien og Nordøstasien. Flyselskabet vil angiveligt anvende Boeing 737-fly, som også Donghai Airlines opererer – herunder 23 Boeing 737-800 og med en bestilling på 25 af den groundede 737 MAX-flytype.

Bag projektet er tidligere topledere hos Cathay Pacific – blandt andet den tidligere Dragonair-chef Stanley Hui Hon-chung. Bestyrelsesformand i Cathay Pacific, Patrick Healy, har tidligere i år fortalt til South China Morning Post, at konkurrence fra endnu et flyselskab ikke vil påvirke selskabets strategi.

”Når vi tænker på konkurrence, tænker vi ikke kun på Hongkong-AOC’er. Vi konkurrerer med over 100 flyselskaber, der flyver ind og ud af Hongkong,” sagde han.

I 2015 mislykkedes Jetstar Hong Kong med at komme ind på det hongkongske marked, da de fik afslag på en ansøgning om driftstilladelse. I dette tilfælde var der stærk modstand fra Cathay Pacific.

Velvalgt navn til nyt flyselskab
Den kinesiske luftfartsforsker Law Cheung-kwok mener, at det kan tage Greater Bay Airlines to år at få alle krav på plads – herunder driftstilladelsen, trafikrettigheder og slottider. Selskabet kan realistisk set først begynde sine flyvninger i 2022, lyder det.

Law Cheung-kwok er desuden begejstret for flyselskabets navn, der afspejler Kinas storstilede plan om at forbinde Hongkong, Macau og ni byer i den sydlige provins Guangdong. Ønsket er at skabe et kæmpe økonomisk og teknologisk knudepunkt, der skal kunne konkurrere med Silicon Valley i den amerikanske delstat Californien.

”Navnet er et godt valg. Det viser visionen om at skabe stor vækst i Greater Bay Area på længere sigt,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Cathay har tabt 45 millioner kroner om dagen

Hong Kong-lufthavn i frit fald

Hong Kong-flyselskab tæt på kollaps