Kina har store ambitioner om at fremme udviklingen af landets civile luftfart, og i den forbindelse planlægger landet at bygge mere end 30 nye lufthavne i løbet af få år.
Med over 1,4 milliarder mennesker i Kina er der behov for et vist antal lufthavne. Og der er tilsyneladende et underskud på dette.
Kina planlægger således at bygge over 30 nye civile lufthavne inden 2025, oplyser landets civile luftfartsmyndigheder, CAAC, ifølge China Daily. Dette er ambitionen i Kinas nuværende femårsplan, der løber fra 2021 til 2025.
Om fire år forventes den samlede lufthavnskapacitet i Kina at være på hele to milliarder passagerer mod 1,4 milliarder passagerer i dag. Den øgede kapacitet skal være med til at opfylde indbyggernes stigende behov for diversificerede flyrejser og moderniseret logistik.
Kan blive verdens største marked
Planen om at øge lufthavnskapaciteten indbefatter både udvidelse af eksisterende internationale lufthavne og opførsel af nye lufthavne flere forskellige steder i landet. I øjeblikket har Kina 241 civile lufthavne, og dette tal vil altså øges betragteligt i de nærmeste år.
Siden 2005 har Kina været det næststørste marked med hensyn til antallet af passagerrejser – kun overgået af USA. Feng Zhenglin, direktør for CAAC, har udtalt, at Kina inden 2025 kan blive verdens største civile luftfartsmarked med hensyn til antallet af passagerer.
Der er dog stadig langt til de normale passagertal i Kina. I februar i år blev der håndteret 23,9 millioner passagerer, hvilket var under halvdelen i forhold til samme måned i 2019.
Ny storlufthavn tæt på Hongkong
Én af de nye civile lufthavne i Kina kommer sandsynligvis til at ligge i Gaoming-distriktet i storbyen Foshan i Greater Bay Area i det sydlige af landet. CAAC godkendte tidligere i marts et forslag om opførsel af en international lufthavn.
”Den nye lufthavn i Foshan vil yderligere konsolidere og styrke vigtigheden af Greater Bay Area globalt. Den kan dække behovene i mindre byer i Guangdong-provinsen og øge deres økonomi,” siger Lei Zheng, grundlægger af Institute for Aviation Research, ifølge South China Morning Post.
Et af formålene med den nye storlufthavn er altså at lette handlen med mindre udviklede byer i den vestlige del af Guangdong-provinsen. Byggearbejdet skal efter planen begynde næste år og være færdigt i 2024. Den årlige kapacitet skal lande på 30 millioner passagerer i 2035 og øges til 60 millioner inden 2050.
En ny, større lufthavn i Foshan vil blive tilføjet store hub-lufthavne som eksempelvis Guangzhou og Shenzhen, der også ligger i området. Tanken er at lette presset på lufthavnen i Guangzhou. Herudover ligger den internationale lufthavn i Hongkong i umiddelbar nærhed af den kommende Foshan-lufthavn, så fremtidens landskab vil bære præg af flere internationale lufthavne i området.
Relaterede artikler:
Kina har forsøgt at købe nordisk lufthavn