Hurtig hjælp til strandede Tyrkiet Eksperten-gæster

Flere danske flyselskaber er trådt til for at hjælpe med at transportere de standede Tyrkiet Eksperten-gæster hjem efter selskabets konkurs lørdag. Allerede mandag er hovedparten hjemme igen.

Tyrkiet Eksperten smed lørdag håndklædet i ringen og meddelte Rejsegarantifonden, at charterrejsearrangøren ikke kunne fortsætte sin virksomhed. Mandag indgiver selskabet således sin konkursbegæring. Ifølge Rejsegarantifonden var omkring 1.700 kunder lørdag ude at rejse med Tyrkiet Eksperten. Med selskabets kollaps strandede gæsterne i Tyrkiet og på Gran Canaria.

Men reelt kan antallet af rejsende, som er strandet i udlandet på grund af konkursen være meget større. For de 1.700 kunder er kun dem, som har købt en pakkerejse med både transport og indkvartering eller har købt en flybillet uden hotel og transport men har tilkøbt en konkurssikring. De der blot har købt en flybillet er ikke omfattet af Rejsegarantifondens hjælp.

Tyrkiet Eksperten var netop kendt for at sælge flybilletter til herboende tyrkere, som skulle hjem for at besøge familien. Hvor mange af den slags rejsende selskabet havde afsted på konkurstidspunktet og hvor mange, der ikke havde konkursdækning, vides ikke.

Normale samarbejdspartnere
Rejsegarantifonden har indgået en aftale med SOS International om hjemtransport af de 1700 kunder, som er dækket af fonden. Det er derfor SOS International der siden lørdag har stået for at arrangere hjemtransporten i praksis.

Her har man i første omgang valgt at gå til sine normale samarbejdspartnere blandt flyselskaberne, i stedet for at indlede et samarbejde med de primært udenlandske flyselskaber, som oprindeligt var hyret af Tyrkiet Eksperten til at tage sig af flyvningerne.

Derfor var det Jet Time og Danish Air Transport, der stod for hjemtransporten af Tyrkiet Eksperten-gæster søndag. Jet Time gennemførte fire flyvninger fra de tyrkiske feriedestinationer Antalya og Milas nær Bodrum til Billund, København og Aalborg. Danish Air Transport tog en enkel tur fra Milas til Billund.

Mandag er det Thomas Cook Airlines Scandinavia, der træder til med et af sine Airbus A330-300 fly. Mere end 400 passagerer bliver fløjet fra Antalya til Billund og København mandag eftermiddag.

Blive ved poolen
De gæster, der er blevet fløjet hjem i weekenden, og de, der bliver fløjet hjem mandag, er gæster, der skulle have været hjem i weekenden. De gæster, der er på ferie med Tyrkiet Eksperten i den kommende uge, får lov at blive ved swimmingpoolen. Når de senere på ugen skal flyves hjem, arbejder SOS International på, at samarbejde med de flyselskaber, som alligevel var hyret til at stå for flyvningerne.

Gæster, der først skulle hjem om en uge eller senere bliver muligvis fløjet hjem sammen med de andre gæster sidst i denne uge.

Rejsegarantifonden vurderer, at omkring 9.500 kunder har købt rejser omfattet af fondens dækning. De kommer ikke ud at rejse på grund af konkursen. Fonden har imidlertid endnu ikke haft mulighed for at gennemgå tallet, og det er derfor indtil videre behæftet med usikkerhed.

Kurator Ole Borch fra advokatfirmaet Bech-Bruun har indledt forhandlinger om et muligt samlet salg af de ikke-afviklede rejser til andre rejseudbydere.