- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

IATA: I 2024 er luftfarten over 2019-niveau

Luftfartens internationale brancheorganisation forudsiger, at den globale flytrafik i 2024 vil være over 2019-niveauet. Der er dog store regionale forskelle, hvor Nordamerika er langt foran Asien.

Siden coronapandemiens udbrud i begyndelsen af 2020 har der været mange forudsigelser om, hvornår flytrafikken ville vende tilbage til trafikniveauerne fra 2019, der var sidste hele år før COVID-19 sendte luftfarten ud i en af de allerstørste kriser nogensinde.

Nu er optimismen vendt tilbage, og den internationale brancheorganisation IATA, der repræsenterer 290 flyselskaber og 83 procent af den globale flytrafik, forudser i en dugfrisk prognose, at antallet af rejsende i 2024 vil nå op på fire milliarder. Det svarer til 103 procent af 2019-niveauet, hvormed luftfarten på dette tidspunkt vil være genrejst.

“Kurven for genopretningen i passagertal fra COVID-19 blev ikke ændret af omikronvarianten. Folk vil gerne rejse. Og når rejserestriktionerne ophæves, vender de tilbage til flyene. Der er stadig lang vej til at nå en normal tilstand, men prognosen for udviklingen i passagertal giver god grund til at være optimistisk,” siger Willie Walsh, IATA’s generaldirektør.

I 2021 nåede den globale passagertrafik op på 47 procent af 2019-niveauet, og den ventes at stige til 83 procent i 2022, 94 procent i 2023, inden den i 2024 som ventet kommer over 100 procent.

Kina er skyld i langsom Asien-genopretning
Der er dog store regionale forskellige i genrejsningen, når man kigger på de otte geografiske områder, som IATA opdeler verden i.

Nordamerika ventes således allerede i 2023 at være tilbage på 2019-niveau med et estimat på 102 procent, men Europa på dette tidspunkt stadig vil ligge på 96 procent og først i 2024 kommer op på 105 procent i forhold til 2019.

Derimod skal Asien-Stillehavsområdet helt frem til 2025, før markedet er genoprettet, hvilket for en stor del er forårsaget af sundhedsmyndighedernes strategi i Kina, som er dominerende i dette geografiske område.

“Generelt går vi i den rigtige retning, men der er nogle bekymringer. Asien-Stillehavsområdet er opsvingets efternøler. Mens Australien og New Zealand har annonceret foranstaltninger for at genoprette forbindelsen til verden, viser Kina ingen tegn på at slække på sin nul-COVID-strategi,” forklarer IATA-direktøren.

IATA-prognose frem til 2025

Passagertal (andel i % i forhold til 2019)
2021
2022
2023
2024
2025
Globalt
47 %
83 %
94 %
103 %
111 %
Internationalt
27 %
69 %
82 %
92 %
101 %
Indenrigs
61 %
93 %
103 %
111 %
118 %
Asien-Stillehavsområdet
40 %
68 %
84 %
97 %
109 %
Europa
40 %
86 %
96 %
105 %
111 %
Nordamerika
56 %
94 %
102 %
107 %
112 %
Afrika
46 %
76 %
85 %
93 %
101 %
Mellemøsten
42 %
81 %
90 %
98 %
105 %
Sydamerika
51 %
88 %
97 %
103 %
108 %
Centralamerika
72 %
96 %
102 %
109 %
115 %
Caribien
44 %
72 %
82 %
92 %
101 %
Kilde: IATA/Tourism Economics Air Passenger Forecast, March 2022

 

Relaterede artikler:

Transportstyrelse: Flytrafik endnu ikke tilbage i 2026

IATA: Det begyndende opsving er aflyst

Fransk frygt: Flytrafikken først normal i 2027