Indenrigsflytrafikken falder fortsat

Passagertallet på indenrigsruterne mellem København og de seks danske provinslufthavne fortsætter med at falde. I januar måned var der samlet 4.317 færre indenrigspassagerer i lufthavnene i Aalborg, Aarhus og Billund. Tilbagegangen var størst i Billund Lufthavn, der med et fald på 10,9 % stadig har landets næstmindste indenrigsrute.

Året 2012 startede med forsigtig optimisme hos de tre største jyske lufthavne, henholdsvis Billund, Aalborg og Aarhus.

I Aalborg og Billund er der fortsat en god vækst i udenrigstrafikken, men Aarhus Lufthavn holder status quo i forhold til samme måned året før.

Derimod peger pilen nedad, når blikket rettes mod indenrigstrafikken. Fra midten af 2011 blev flere års konstant fremgang i indenrigstrafikken pludselig vendt til tilbagegang. Og den negative tendens synes at fortsætte ind i 2012.

I januar måned var der således samlet 4.317 færre indenrigspassagerer i Billund, Aalborg og Aarhus end i samme måned året før. Størst var tilbagegangen i Billund, der mistede 10,9 % svarende til 1.142 passagerer.

I Aarhus Lufthavn var der 1.591 færre indenrigspassagerer om bord i flyene i januar måned, hvilket svarer til et fald på 6,4 %, mens Aalborg Lufthavn med 1.584 færre indenrigsrejsende kunne registrere en tilbagegang på 1,9 %.

Med en tilbagegang på 10,9 % fastholder Billund Lufthavn positionen som den næstmindste lufthavn med indenrigstrafik i Danmark.

Kannibalisering på indenrigstrafikken

Tilbagegangen kan dog reelt set også være af positiv karakter. Det hander nemlig i bund og grund om, hvorvidt de mistede passagerer er lokalpassagerer, der kun rejser indenrigs frem og tilbage på ruten, eller om det er transferpassager, der hidtil har rejst fra indenrigslufthavnene til København for at komme videre ud i verdenen.

Hvis tilbagegangen skyldes færre transferpassagerer på indenrigsruterne, er det således udtryk for en positiv udvikling for provinslufthavnene, idet de mistede passagerer i stedet typisk er at finde i fremgangen i udenrigstrafikken på de direkte ruter fra de jyske lufthavne.

Billund havde i januarsåledes en fremgang på 5,8 % på udenrigsruterne, hvilket repræsenterer 5.040 passagerer. I Aalborg Lufthavn rejste 10.670 passagerer til og fra lufthavnen på de direkte udenrigsruter, hvilket var 2.006 flere end samme måned sidste år svarende til en stigning på 23 %.

Derimod kunne Aarhus Lufthavn ikke kompensere på udenrigsruterne for et fald på 6,4 % i indenrigstrafikken. Passagertallet på udenrigsruterne var nemlig uændret på 7.344 i januar måned.

Men i Billund og Aalborg foregår der tydeligvis en kannibalisering af indenrigstrafikken, når der etableres nye direkte udenrigsruter fra de to lufthavne.

En god begyndelse

Slutfacit for januar måned på det jyske lufthavnsmarked var dog en samlet beskeden fremgang i Billund og Aalborg på henholdsvis 3,1 % og 2,5 %, mens Aarhus Lufthavn måtte notere sig en tilbagegang på 9,8 %. De to lufthavne med fremgang konkluderer, at det er “en god begyndelse“, mens Aarhus Lufthavn i stedet må vente til marts måned før fremgangen for alvor ventes at sætte ind.

“Vi skal frem til sommerfartplanens ikrafttræden den 25. marts før billedet for alvor forventes at vende,“ siger lufthavnsdirektør Ole Paaske fra Aarhus Lufthavn. Her forventer lufthavnensdirektøren yderligere to daglige frekvenser på indenrigsruten samt i alt 6 Ryanair-destinationer i højsæsonen.

Med i billedet af størrelsesforholdet i det jyske luftfartsmarked hører dog, at Billund Lufthavn havde ligeså mange udenrigspassagerer i januar måned, som Aalborg Lufthavn havde i lufthavnen totalt set inklusive indenrigs, udenrigs og charter.