Newark Liberty International Airport. (Foto: Florian Pépellin | CC 3.0)

Indtjeningen i amerikansk luftfart styrtdykker

De amerikanske luftfartsselskaber havde problemer med indjteningen i 2011. Især det kriseramte American Airlines trækker ned i det samlede regnskab med et gigantisk underskud. Branchen kæmper med stigende omkostninger og høje skatter og afgifter.

En overskudsgrad på blot 30 øre per 100 kroner i omsætning. Det blev resultatet for en række af de største amerikanske luftfartsselskaber i 2011.

Sammenlagt registrerede de 11 amerikanske luftfartsselskaber, der har aflagt deres 2011-regnskab, et samlet overskud på $390 millioner i 2011, hvilket svarer til enoverskudsgrad på blot 0,3 procent.

Det er samtidig et styrtdyk i overskuddet på hele 86 procent i forhold til 2010, hvor de amerikanske luftfartsselskaber kunne notere et overskud på $2,7 milliarder.

Det fremgår af tal fra organisationen Airlines for America (A4A).

Sammenlagt steg omsætningen for de 11 selskaber med 12,6 procent i 2011, men omkostninger steg endnu hurtigere med 15,5 procent.

American Airlines den store synder

Den helt afgørende forklaring på det faldende overskud hedder American Airlines. Det store luftfartsselskab kastede i november måned sidste år håndklædet i ringen og søgte om beskyttelse for kreditorerne under Chapter 11, og American Airlines alene havde etunderskud på$2 milliarder sidste år.

Men selv når man renser tallene for underskuddet hos American Airlines viser de 10 resterende luftfartsselskaber en betydelig tilbagegang fra et samlet overskud på $3,2 milliarder i 2010 til et overskud på$2,4 milliarder i 2011.

Det gør tallene lidt pænere, men er stadig et faldpå 25 procent, ogifølge cheføkonom John Heimlich hos Airlines for America ændrer det ikke på det overordnede billede: De amerikanske luftfartsselskaber befinder sig stadig i en branche, der opererer med “en meget lille profitmargin“og samtidig slås med høje skatter og afgifter og alt for høje brændstofpriser.

Derfor er de amerikanske selskaber nødt til at være konservative i deres dispositioner. Flere har da også reduceret kapaciteten i 2011 for at nedbringe omkostningerne.

Samtidig udtrykker overskuddet fortsat en meget forandret branche, hvor man siden finanskrisen brød ud i lys lue i efteråret 2008 har foretaget markante omkostningsreduktioner.

Havde man ikke gjort det, ville indtjeningen have været langt værre, vurderer Airlines for America.