- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Infrastrukturminister skal redegøre for Bromma-sag

Den svenske regerings planer om at lynlukke Stockholms Bromma-lufthavn støder på modstand. I den kommende uge skal infrastrukturminister Tomas Eneroth i samråd i Rigsdagens trafikudvalg.

Onsdag  i denne uge præsenterede den svenske regering et udspil til en lynlukning af den bynære Bromma-lufthavnen i Stockholm, som den statslige lufthavnsoperatør Swedavia havde kontrakt til at drive frem til 2038.

Det var infrastrukturminister Tomas Eneroth fra Socialdemokraterne, der sammen med klima- og miljøminister Per Bolund fra Miljøpartiet de Grønne, præsenterende de to regeringspartiers plan for Sveriges fjerdestørste lufthavn. Men tilsyneladende har de gjort regning uden vært, for det kan givetvis blive vanskeligt at samle opbakning i Rigsdagen til beslutningen.

Formanden for Rigsdagens trafikudvalg er Anders Åkesson fra Centerpariet, og han har på vegne af udvalget indkaldt infrastrukturministeren til et samråd i trafikudvalget i den kommende uge for at give en redegørelse for baggrunden for den foreslåede lukning af Bromma Stockholm Airport.

“Dette skal undersøges seriøst. Inden vi kan sige noget om Brommas fremtid, skal vi se, hvad en lukning betyder for tilgængelighed generelt, for beredskab og redundans. Hele det samfundsmæssige perspektiv skal bringes i spil, ikke blot Swedavias syn på virksomhedsdrift,” siger Anders Åkesson, til SVT.

Swedavia-analyse anbefalede lukning
Kritikken af beslutningen om lynlukning kommer på baggrund af, at regeringen har brugt trafiknedgangen under coronapandemien som argument for, at lufthavnen ikke har nogen fremtid.

Dette synspunkt er understøttet af en analyse, som Swedavia præsenterede i september sidste år,  hvor der blev konkluderet, at det ikke var forretningsmæssigt rentabelt at fortsætte driften af den bynære lufthavn, der i 2019 betjente 2,4 millioner passagerer.

“Det er lidt lemfældigt at henvise til pandemien som en grund til at lukke Bromma. Alle typer trafik er hårdt ramt af pandemien. Vi mener stadig, at der kommer et tidspunkt efter pandemien, hvor trafikken vil vende tilbage,” lyder det fra Anders Åkesson.

Den svenske regering består af Socialdemokraterne og Miljøpartiet de Grønne, der tilsammen har 116 af de 349 mandater i Rigsdagen. Herudover repræsenterer støttepartierne Liberalerna og Centerpartiet tilsammen 51 mandater, hvilket er 167 mandater. Dermed mangler der otte mandater for et absolut flertal på 175 mandater.

BRA kritisk over for analyse
Hos flyselskabet BRA, der i 2020 har været gennem en rekonstruktion, er man meget kritiske over for den svenske regerings udspil. BRA mener nemlig, at Swedavia-analysen blev udarbejdet på et tidspunkt, hvor mange ikke regnede med, at BRA ville vende tilbage på grund af de finansielle udfordringer.

Ifølge BRA kan det givetvis også have spillet ind i, at Swedavia, i forbindelse med rapportens udarbejdelse kan have vurderet, at Norwegian var i en så dårlig økonomisk forfatning, at der ikke var grundlag for at flyselskabet kunne vende tilbage til Arlanda, hvorfor der ville blive god plads i den svenske storlufthavn.

BRA har tidligere på året forgæves forsøgt at ansøge om slots (start- og landingstilladelser) i Arlanda-lufthavnen, der også drives af Swedavia, men her var beskeden, at der var begrænset kapacitet til rådighed. Derfor valgte  BRA at blive i Bromma, hvorfra der 12. maj genetableres 12 ruter, der lukkede i forbindelse med betalingsstandsningen i april sidste år.

“At beslutte at lukke en væsentlig del af infrastrukturen i Sverige midt i en pandemi kan være ødelæggende for tilgængeligheden i Sverige og for det fortsatte bæredygtighedsarbejde inden for luftfart,” udtalte selskabets ejer Per G. Braathen tidligere på ugen.

 

Relaterede artikler

Svensk regering: Bromma skal lukke hurtigst muligt

BRA: Vi bliver i Bromma

Swedavia klar til at lukke Stockholm Bromma