(Foto: Y. Panas)

BRA: Vi bliver i Bromma

BRA-ejer Per G. Braathen oplyser, at det svenske indenrigsflyselskab bliver i Stockholm Bromma. I januar luftede han ellers et ønske om at flytte til Arlanda og indlede samarbejde med SAS.

Efter nogle måneders uvished ligger det nu fast, at det svenske flyselskab BRA bliver i Stockholm Bromma-lufthavnen.

I januar udtalte selskabets ejer, den norske forretningsmand Per G. Braathen, ellers, at BRA ikke havde brug for Bromma, hvis man kunne få de rette slottider i Stockholm Arlanda. Sådan lød det over for det svenske dagblad Dagens Industri. Der blev lagt op til, at der kunne indledes samarbejde med SAS om servicering af de mindre, svenske lufthavne fra Arlanda, da markedet var for lille til, at begge flyselskaber kunne have et indenrigsnetværk.

En flytning af trafikken bliver dog ikke aktuel, da det tilsyneladende ikke kan lade sig gøre. Det fortalte Per G. Braathen i begyndelsen af ugen i et interview med Dagens Industri, der er blevet bragt på BRAs egen hjemmeside.

”Hvis der havde været muligheder for at flytte til Arlanda, ville vi have gjort det, men de findes ikke,” siger han og oplyser, at det ikke er muligt for BRA at få de betingelser i Arlanda, der krævedes for at realisere en flytning til Stockholms hovedlufthavn.

Mulig livline til Bromma
Dermed ser det også ud til, at der alligevel er en fremtid for Stockholm Bromma. Den statslige lufthavnsoperatør Swedavia har ellers tidligere konkluderet på baggrund af en analyse, at det ikke er forretningsmæssigt rentabelt at fortsætte driften af den mindre Stockholm-lufthavn.

Per G. Braathen har længe ønsket en afklaring om fremtiden for Bromma, men dette har således ikke været muligt at få. Det har blandt andet været årsagen til, at BRA nu bliver i den lufthavn, hvor selskabet har haft base længe.

”Ingen har givet indikationer på en lukning af Bromma, og det er ikke muligt at få de slottider i Arlanda, som vi ønsker. Det er en skam, at man ikke har styrken, når man havde mulighed for at tænke nyt,” siger Per G. Braathen med henvisning til de svenske myndigheder.

Ifølge Dagens Industri viser dokumenter fra svenske regeringskontorer, at Per G. Braathen blandt andet har haft et møde med landets erhvervsminister Ibrahim Baylan.

Forventer at genoptage flyvninger i maj
BRA har ikke haft sine ATR 72-600-fly på vingerne siden foråret 2020. Det svenske selskab blev det første skandinaviske flyselskab, der blev offer for coronakrisen, da det i begyndelsen af april gik i betalingsstandsning. Siden hen blev indledt en rekonstruktion, der blev afsluttet i september 2020.

I første omgang forventede BRA at være tilbage i luften i løbet af efteråret, og siden blev planerne udskudt til første kvartal i år. Nu forventer BRA først at være klar igen med få ruter fra 12. maj 2021, og der vil gradvist blive tilføjet flere ruter.

Hvis udviklingen af coronapandemien tillader det, forventer Per G. Braathen, at samtlige ruter, der blev betjent før krisen, er genoptaget i løbet af efteråret. BRA-ejeren mener i den forbindelse, at det ikke vil være klogt at lukke Bromma, da ruterne altså vil vende tilbage. Flyselskabet havde blandt andet ruteflyvninger fra Stockholm Bromma til Malmø og Gøteborg.

BRA fik kort før nytår besked om, at det havde fået del i det statslige hjælpeprogram til svensk luftfart. Den statslige myndighed Riksgälden meddelte, at der var blevet ydet en lånegaranti til BRA på 200 millioner svenske kroner, eller hvad der svarer til 148 millioner danske kroner. Dermed var der også godt nyt til det svenske flyselskab midt i en turbulent tid.

 

Relaterede artikler:

BRA-ejer: Indenrigstrafikken bør samles i Arlanda

BRA får statslig lånegaranti på 148 millioner kroner

Swedavia klar til at lukke Stockholm Bromma