- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ingen A380 til åbning af Berlin-storlufthavn

Det blev Airbus A320-fly fra henholdsvis easyJet og Lufthansa, der samtidigt markerede åbningen af Berlin Brandenburg Airport. Til den oprindeligt planlagte åbning i 2012 var der A380 på programmet.

Da den stærkt forsinkede Berlin Brandenburg Airport (BER) oprindeligt skulle have åbnet den 3. juni 2012 (udsættelse fra oktober 2011, red.), havde Lufthansa planlagt, at en helt ny Airbus A380-800, der blevet navngivet “Berlin”, skulle foretage den allerførste Lufthansa-flyvning fra den nye Berlin-lufthavn på åbningsdatoen.

Sådan kom det som bekendt ikke til at gå, da åbningen i sidste øjeblik blev udsat, og ingen havde dengang forestillet sig, at det ville tage mere end otte år, før den nye tyske hovedstadslufthavn officielt kunne slå dørene op for for det rejsende publikum. Heller ingen havde forstillet sig, at Lufthansa i mellemtiden måtte sætte A380-flyene på jorden som følge af en pandemi.

Men lørdag den 31. oktober 2020 blev således dagen, hvor der kunne foretages den officielle snoreklipning efter 14 års ventetid, idet anlægsarbejdet blev påbegyndt helt tilbage i 2006.

Forskudte landinger
Den nye lufthavn er opført på arealet ved den daværende Berlin Schönefeldt Airport, der officielt den 25. oktober blev omdøbt til Terminal 5 i den nye lufthavn. Lørdagens officielle åbning af lufthavnen markerede samtidig indvielsen af Terminal 1, idet ibrugtagningen af Terminal 2 i sidste øjeblik er blevet udskudt til foråret 2021 som følge af de reducerede trafikmængder, der er resultatet af COVID-19-pandemien.

At intet er gået som planlagt i det tyske prestigeprojekt, der i stedet af de tyske medier er blevet betegnet som en gigantisk skandale, blev endnu engang tydeliggjort ved åbningen. Lufthavnen havde på forhånd annonceret, at easyJet og Lufthansa med hvert sit fly ville foretage en parallel landing på lufthavnens to baner, men dette måtte i sidste øjeblik annulleres på grund af ugunstige vejrforhold.

Derfor måtte A320-flyet fra easyJet med rutenummer U23110 sætte landingshjulene på asfalten kl. 14.02, mens A320´eren fra Lufthansa med navnet “Hauptstadtfliger” og rutenummer LH2020 først først landede kl. 14.06.

Løbende overflyvning fra Tegel
Den første kommercielle flyvning fra Terminal 1 i BER foregår søndag den 1. november, og her bliver det også easyJet, der får æren af at være første fly på vingerne. I løbet af dagen vil også Qatar Airways og Turkish Airlines blive overflyttet fra Tegel-lufthavnen.

I løbet af den kommende uge vil de øvrige flyselskaber løbende blive flyttet fra Tegel. Onsdag den 4. november vil Eurowings og Vueling tage Terminal 1 i den nye lufthavn i brug, og samme dato vil Ryanair, SunExpress og det tyske charterflyselskab Sundair flytte fra Tegel til BER Terminal 5, mens Belavia, Georgian Airways, Egyptair og Norwegian samme dag flytter fra Terminal 5 til Terminal 1.

Lørdag den 7. november vil resten af flyselskaberne fra Tegel holde flyttedag, hvorefter de også vil få Terminal 1 som hjemsted. Der er tale om Aegean Airlines, Aer Lingus, airBaltic, Air France, Air Malta, Air Serbia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, DAT, Finnair, Iberia Express, KLM, LOT, Lufthansa, Luxair, SAS, SWISS og TAP Portugal.

Tilsammen har de tre terminaler i Berlin Brandenburg – Terminal 1, 2 og 5 – en kapacitet på over 40 millioner passagerer årligt. Den samlede pris for den nye lufthavn er efter rækken af skandaler og forsinkelser løbet op i svimlende syv milliarder euro, hvilket svarer til over 52 milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

Udsætter åbning af terminal i ny Berlin-lufthavn

Forsinket Berlin-lufthavn skal bruge 2,2 mia. kroner

Lufthansa i gigantsatsning fra ny Berlin-storlufthavn