Ingen interesse for Tyrkiet Ekspertens kunder

Ingen af de største charterarrangører er interesserede i at overtage databaserne med Tyrkiet Ekspertens kunder. Hverken de tidligere kunder eller de, der har købt en rejse ud i fremtiden, har konkurrenternes interesse.

Efter Tyrkiet Ekspertens konkurs i weekenden er konkursboets kurator, advokat Ole Borch fra advokatfirmaet Bech-Bruun, i fuld gang med at realisere eventuelle værdier i boet. Men det bliver sandsynligvis op af bakke for Ole Borch at få solgt to af Tyrkiet Ekspertens største aktiver.

Det er databasen med navne og kontaktoplysninger på en lang række tidligere kunder, samt databasen med alle de kunder, som havde købt en rejse ud i fremtiden. Sidstnævnte gruppe består af i alt cirka 9.500 kunder.

Ikke attraktive
Hos Danmarksfire største charterrejsearrangører er budskabet ens. Hverken Spies, Star Tour, Apollo eller Bravo Toursønsker at overtage Tyrkiet Ekspertens database.

Forklaringen skal findes i, at kun omkring to tredjedele af Tyrkiet Ekspertens kunder vurderes at være egentlige chartergæster, mens resten kun har købt en flybillet. Tyrkiet Eksperten blev nemlig hyppigt brugt af herboende tyrkere til at købe billetter til familiebesøg i Tyrkiet.

”Vi ved, at en stor del af kunderne i databasen er ikke-chartergæster, som kun har købt en flybillet. Og de er ikke attraktive for os,” forklarer direktør Jan Vendelbo fra Spies.

Og de kunder, der er egentlige chartergæster, er ikke videre attraktive, da de ofte har købt billetter hos Tyrkiet Eksperten langt billigere end hvad konkurrenterne kan sælge dem for.

”Kunderne har betalt nogle priser, som vi i weekenden så konsekvensen af,” påpeger Jan Vendelbo.

Kender ikke kvaliteten
Heller ikke hos Apollo er man videre sultne efter at få fingre i databasen.

”Som udgangspunkt er vi ikke interesserede. Vi har i forvejen en meget stor database, og vi kender ikke kvaliteten af Tyrkiet Ekspertens database,” pointerer Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

Hun peger desuden på, at der sandsynligvis er mange personer, der optræder i både Tyrkiet Eksperten og Apollos databaser.

Anderledes produkt
Hos Star Tour er man også klar i mælet.

”Vi har valgt ikke at lægge billet ind på databaserne. Vores produkt er anderledes end det produkt Tyrkiet Eksperten havde. Desuden kommer vi ind i en periode, hvor Star Tour ikke flyver til Tyrkiet. Og endelig så havde Tyrkiet Eksperten formentlig mange kunder, der kun havde købt flybilletter. Og de er ikke særligt interessante for os,” siger salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling.

Konkursboets kurator, advokat Ole Borch, vil over for CHECK-IN.dk ikke kommentere den kolde skulder fra de fire største charterrejsearrangører. Han vil heller ikke kommentere på, om interesserede købere har henvendt sig til kuratellet.