Ingen rejsefråds hos udenrigsministeren

Mens statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) bruger privatfly i stor stil, er Villy Søvndal (SF) den mest mådeholdne udenrigsminister siden 1995.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og udenrigsminister Villy Søvndal (SF) er fælles om at have en særdeles travl kalender. Begge har et antal rejsedage, som de færreste vil misunde.

I de første 15 måneder af regeringsperioden fra 3. oktober 2011 til den 31. december 2012 havde begge hver 50 rejser i ud- og indland. Udenrigsministeren havde i alt 143 rejsedage, mens Helle Thorning-Schmidt kunne nøjes med 101 rejsedage i denne periode.

Den travle kalender fik statsministeren til at benyttet chartret flytil 36 ud af de 50 rejser, mens udenrigsminister Villy Søvndal kun benyttede sig af denne mulighed til tre rejser ud af 50. Samlet løbomkostningerne op i 7,5 mio. kroner for Helle Thorning-Schmidt, mens Villy Søvndals samlede regning lød på 1,2 mio. kroner, primært grundet en flyvning til Afghanistan og Pakistan til samlet 780.000 kroner.

Dermed er Villy Søvndal den mest mådeholdne udenrigsminister siden 1995, hvor Niels Helveg Petersen (R) sad på udenrigsministerposten. I dette år benyttede den daværende udenrigsminister kun chartrede fly tre gange.

Ellers har der i de senere år været tradition for, at udenrigsministeren oftere end statsministeren benytter chartrede fly. Dette mønster ændrede sig dogi 2009, der var året hvor Lars Løkke Rasmussen (V)blev statsminister og tilsyneladendefortsat under den nuværende statsminister Helle Thorning-Schmidt.

Udvikling i antal chartrede fly 2004-2012

Antal chartrede fly 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011/12*
Statsminister 15 18 13 12 24 26 17 36
Udenrigsminister 20 18 17 19 25 17 11 3

* Perioden 3. oktober 2011 – 31. december 2012.
Kilde: Åbenhedsordning om ministres udgifter og aktiviteter samt Beretning til Statsrevisorerne om ministres og kommissionsmedlemmers rejser, april 2011

Særlige hensyn
Den tidligere statsrevisor Mogens Lykketoft (S) rettede i 2010 henvendelse til Rigsrevisionen med henblik på at undersøge, om der havde udviklet sig en praksis, hvor skiftende udenrigsministre havde chartret private fly i situationer, hvor et almindeligt rutefly kunne have været anvendt.

Rigsrevisionen kunne efterfølgende isin beretning til Statsrevisorerne fra april 2011om ministres og kommissionsmedlemmers rejser da også konkludere, at var særlige hensyn at tage overfor især statsministeren og udenrigsministeren, men at der var behov for, at ministerierne fremover dokumenterede, hvorfor man havde valgt at chartre fly.

Det fik daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) til at kvittere overfor Statsrevisorerne.

“Jeg har noteret, at Statsrevisorerne finder det naturligt, at statsministeren, udenrigsministeren og forsvarsministeren har en markant større rejseaktivitet end de øvrige ministre, og at de 3 ministre bl.a. for at opnå en højere grad af sikkerhed, fleksibilitet og effektiv mødeforberedelse kan vælge at chartre fly,“ skrev Lars Løkke Rasmussen den 7. juni 2011.

Udenrigsminister Villy Søvndal har tilsyneladende fulgt denpræcisering af retningslinjernesom statsministeriets administrationschef Torben Skovgaard Andersen den 27. maj 2011 præsenterede overfor de øvrige ministerier. Derimod ser det ud til, at statsministerens rejseaktivitet med chartret fly følger udviklingstrenden fra 2009.